Ćwiczenia z dzieckiem w domu – jak poradzić sobie z manipulacjami?
Prowadzenie ćwiczeń w domu bywa wyzwaniem dla niejednego rodzica. Znalezienie czasu na nie pośród wielu obowiązków
W tym dziale znajdą Państwo wszystkie niezbędne pomoce do ćwiczeń pamięci, zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych dzieci. Proponujemy klasyczne gry typu “memory” oraz liczne gry dotykowe, figurki, klocki do ćwiczeń pamięci przestrzennej i wiele innych. Dostępne są pomoce odwołujące się do zainteresowań dzieci, można dobrać pomoc w zależności od tego, czym interesuje się dziecko, oferujemy pomoce tematyczne: pieski, kotki, pojazdy, owady, zwierzęta egzotyczne i domowe, figury. Dla starszych dzieci polecamy grę “Czy ręka pamięta?”, która angażuje pracę wzroku i ruchu wzmacniając oddziaływanie terapeutyczne, a co najważniejsze- dając mnóstwo radości z nauki.
Ćwiczenia pamięci są szczególnie istotne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, między innymi dla dzieci z autyzmem, z Zespołem Aspergera, Zespołem Downa, dysleksją, opóźnionym rozwojem mowy. Stymulacje tego obszaru poznawczego skutkuje postępami także w innych sferach rozwoju dziecka.
Prowadzenie ćwiczeń w domu bywa wyzwaniem dla niejednego rodzica. Znalezienie czasu na nie pośród wielu obowiązków
Kolejne propozycje z naszych 10 ulubionych pomocy to: Propozycja nr 5 “Misiowa rodzinka” „Misiowa rodzinka. Liczmany”
Zabawa to główna aktywność, poprzez którą dzieci się uczą. Wspólna zabawa pobudza neurony zwierciadlane, których stymulacja
Wyświetlanie 1–36 z 117 wyników
Stymulacja rozwoju pamięci u dzieci jest niezbędna. Pamięć pozwala na zapamiętywanie istotnych dla nas informacji, ich przechowywanie oraz odwoływanie się do zapamiętanych treści w odpowiednim momencie. Ta umiejętność jest niezbędna w nauce i przejawia się w każdym aspekcie życia człowieka. Początkowo pamięć pomaga dziecku zapamiętać i rozpoznawać twarze najbliższych osób oraz pierwsze samogłoski i sylaby. Dzięki temu, już w krótkim czasie stara się powracać do tego co zapamiętało i naśladuje mowę dorosłych. Pamięć jest niezbędna podczas nauki pierwszych wyrazów, czynności i zabaw. Ćwiczenia pamięci to bardzo ważny element zajęć stymulujących rozwój każdego dziecka. Są ściśle związane z ćwiczeniami koncentracji, uwagi, a także spostrzegania wzrokowego i słuchowego.
W literaturze istnieje bardzo wiele podziałów pamięci np. ze względu na czas przechowywania informacji lub ze względu na typ przechowywanych informacji. Podział na pamięć symultaniczną i sekwencyjną wynika z różnicy sposobu przetwarzania i analizowania informacji przez prawą i lewą półkulę mózgu. Dzięki ćwiczeniom pamięci symultanicznej i sekwencyjnej dziecko zachowuje w umyśle wiedzę i uczy się ją wykorzystywać.
Czym różnią się te dwa rodzaje pamięci?
Pamięć symultaniczna to rejestrowanie i przetwarzanie informacji w prawej półkuli mózgu. Jest całościowa, globalna. Oznacza to, że zapamiętujemy jednocześnie zbiór obrazków, dźwięków lub informacji językowych. Patrzymy – zapamiętujemy. Pamięć prawopółkulowa jest silnie uzależniona od przekazów emocjonalnych i przestrzennych (muzyka, rytm, intonacja).
Ćwiczenia pamięci symultanicznej są zawsze początkowym etapem wszystkich ćwiczeń zapamiętywania.
“Znajdź TAKI SAM”, „Gdzie TAKI SAM?”.
Dwa kolorowe obrazki konkretne (mogą to być zdjęcia domowników) odwracamy jednocześnie i prosimy dziecko o ułożenie z pamięci kolejno od lewej strony do prawej.
Trzy obrazki kolorowe, konkretne odwracamy jednocześnie.
Dwa obrazki czarnobiałe, konkretne.
Trzy obrazki czarnobiałe, konkretne.
Dwa obrazki symboliczne.
W zależności od wieku dziecka i szerokości pola widzenia można wykorzystywać różną ilość obrazków do ćwiczeń pamięci symultanicznej. Powyższy schemat jest przykładem zwiększania trudności.
Istotna jest w tym zadaniu kolejność układania obrazków od lewej strony do prawej, wybraną ręką oraz prezentacja obrazków przez 3 sekundy.
Pamięć symultaniczną nie tylko wzrokową, ale też słuchową, dotykową można ćwiczyć grając w przeróżne gry typu MEMO.
… także dźwiękowe
…i dotykowe
Zabawa: “co gra?”
Prezentujemy do rozpoznania pojedynczy dźwięk.
Jeżeli zaprezentujemy dziecku sekwencję (najpierw dwóch, potem trzech itd.) dźwięków, które dziecko ma odtworzyć – będzie to już ćwiczenie pamięci słuchowej sekwencyjnej.
“Gdzie ogórek?”
“Co się zmieniło?”
“Co było na obrazku?”
“Ułóż tak samo”
Nauka czytania globalnego
Pamięć sekwencyjna, to zapamiętywanie element po elemencie, krok po kroku, od lewej strony do prawej.
Ten sposób zapamiętywania zachodzi w lewej półkuli mózgu, która m.in. ujmuje relacje między tymi elementami, a to jest niezwykle istotne przy nauce języka mówionego i pisanego.
Zapamiętywanie w sposób sekwencyjny jest trudniejsze od zapamiętywania symultanicznego, dlatego ćwiczenia pamięci sekwencyjnej wymagają wcześniejszego treningu pamięci symultanicznej i wprowadzamy je po pierwszym etapie ćwiczeń pamięci symultanicznej, kiedy dziecko potrafi już zapamiętać dwuelementowy obrazek.
Ćwiczenia niby podobne a jednak…
Prezentujemy pojedynczo dwa obrazki kolorowe, konkretne.
Trzy kolorowe obrazki konkretne
Dwa obrazki czarnobiałe konkretne
Trzy obrazki czarnobiałe konkretne
Dwa obrazki symboliczne
Do ćwiczeń pamięci sekwencyjnej należą również :
Ćwiczenia naśladowania kolejnych elementów czynności, gestów, mimiki, ruchów ciała, pokazywanych przez terapeutę lub na podstawie obrazka – w tym układ taneczny i gra na instrumencie. To także naśladowanie sekwencji czynności samoobsługowych, czy sekwencji zdarzeń.
Tu Franio naśladuje wystukaną sekwencję.
Powtarzanie wypowiadanych po kolei wyrazów, samogłosek, sylab, czy całych zdań. Do tej zabawy można wykorzystać dyktafon.
Wszystkie zabawy pamięci symultanicznej i sekwencyjnej doskonale nadają się do zabawy w “zamianę ról” w trakcie której dziecko chętniej powtarza i zapamiętuje ćwiczenia ucząc dorosłego lub pacynkę ;).
– Dino, daj “chleb”.
– Franio, daj “budę”.
Dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka potrzebne jest sprawne przetwarzanie informacji zarówno globalne jak i sekwencyjne. Dlatego ćwiczenia pamięci są tak ważne i powinny być prowadzone podczas każdych zajęć.
Tymczasem idę położyć Frania, a przed snem przypomnimy sobie, co się dzisiaj wydarzyło.
Miłej zabawy!
Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem
Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899
Opis teoretyczny na podstawie:
” Wczesna interwencja teraputyczna stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia”
J. Cieszyńska, M. Korendo, Wydawnicto Edukacyjne Kraków, str. 266, 294.
“Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, Jagoda Cieszyńska-Rożek, Wyd. Omega Stage Systems- Jędrzej Cieszyński, str. 416, 417, 418, 419, 420.
Realizacja: Big Project & Nedio
W czwartek i piątek 15, 16 sierpnia mamy wolne.
Zamówienia złożone w te dni wyślemy po weekendzie. (poniedziałek 19 sierpnia)
* W tym okresie można składać zamówienia. Informacja dotyczy czasu wysyłki.