Grafomotoryka

Pomoce dla dzieci

Grafomotoryka to inaczej umiejętność wykonywania różnorodnych czynności ruchowych za pomocą dłoni i palców. Tak naprawdę, umiejętności grafomotoryczne ćwiczymy już od najwcześniejszych lat. Dziecko dwuletnie początkowo uczy się trzymać narzędzie kreślarskie i rysować za jego pomocą linie.

Kiedy dzieci odkryją w sobie małych artystów, wówczas dają wyraz swojej twórczej “ekspresji” na kartce, ścianie i innych obiektach, po których uda się pisać. Nie można w tak ważnym okresie zniechęcić dziecka do rysowania i tworzenia.

Wychodząc naprzeciw jego potrzebom warto rozwiesić szary papier na ścianie aby dziecko mogło swobodnie po nim rysować. Dorośli nie będą musieli odmalowywać pokoju, a dziecko będzie mogło ćwiczyć z radością swoje umiejętności manualne.

Warto podczas zabaw, rysować poziome, a następnie pionowe “dróżki”, w których dziecko będzie prowadzić linię symbolizującą drogę, którą musi przemierzyć auto żeby dojechać na przykład do domu. A może to pszczoła chce polecieć do kwiatka?

Gry edukacyjne
edukacyjne gry

Wyświetlanie 1–36 z 87 wyników

Pomoce do ćwiczeń grafomotoryki

Z myślą o najmłodszych, w naszej ofercie odnajdą Państwo wieloryba, którego można “nakarmić” różnymi kształtami i poprzez taką zabawę ćwiczyć rękę.

Do pierwszych doświadczeń związanych z rysowaniem zostały stworzone specjalne “kamyczki”- to kredki wykonane z naturalnego wosku z amerykańskich ziaren soi, barwione naturalnymi barwnikami. Ich ergonomiczny kształt doskonale dopasowuje się do małych rączek i umożliwia swobodną zabawę.

Jednak nie chodzi tylko o umiejętność rysowania i odwzorowywania wzoru, takie umiejętności przekładają się w na życie codzienne. Dziecko sprawnie posługujące się dłońmi i palcami będzie potrafiło już zapiąć zamek błyskawiczny, podejmie próby samodzielnego zdejmowania poszczególnych części garderoby czy też samodzielnego jedzenia.

Stymulowanie rozwoju grafomotoryki jest szczególnie ważne wśród dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera, Zespołem Downa, dysleksją oraz z innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Gdy dzieci napotykają trudności z rysowaniem, niekiedy szybko się zniechęcają, dlatego ważne jest, aby materiał zadaniowy był dla nich atrakcyjny i był często zmieniany.

W tym dziale oferujemy szeroki wybór pomocy dydaktycznych pomocny w stworzeniu przyjemnej atmosfery do nauki rysowania i pisania.

Grafomotoryka dla 3 latka

Coraz wyższy poziom umiejętności grafomotorycznych przekłada się na większą samodzielność w czynnościach samoobsługowych. Uwidacznia się to zwłaszcza w sytuacji, gdy dziecko nie pozwala dorosłemu sobie pomóc, chce wykonywać wszystko samo. Podczas posiłku bieglej posługuje się sztućcami, a w zabawie sprawniej manipuluje narzędziami takimi jak śrubokręt czy plastikowy nożyk. W tym okresie świetnie się sprawdzi zestaw kart pracy “Rozwojowy model terapii”, który wprowadza dzieci w świat ćwiczeń grafomotorycznych i dodatkowo jest kompatybilny z Symultaniczno- Sekwencyjną Metodą Nauki CzytaniaⓇ. Bardzo dobrze się sprawdzą podczas ćwiczeń, również z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (między innymi: z autyzmem, Zespołem Aspergera, dysleksją, Zespołem Downa) zeszyty z serii “Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu”. Są opracowane w taki sposób, aby odpowiednio stopniować trudność ćwiczeń względem poziomu umiejętności dziecka. Warto zachęcać dziecko do podejmowania prób rysowania i kolorowania. W kategorii „Grafomotoryka dla 3-latka” Atrakcyjne mogą się okazać kolorowanki z serii “Kocham czytać”. Dziecko może czerpać satysfakcję z samodzielnego czytania sylab i jednocześnie ćwiczyć posługiwanie się narzędziem kreślarskim. “Mało lat mam, a piszę sam” to ciekawy zeszyt ćwiczeń wprowadzający już pierwsze samogłoski i sylaby. Świetnie w tym aspekcie sprawdzają się także “Kolorowanki sylabowe” oraz pozycja “Kaligrafia dla najmłodszych. W celu zapewnienia dużej różnorodności materiału do ćwiczeń grafomotoryki u 3-latka, który warto często zmieniać, polecamy do pracy i zabawy zestawy Tokla, szlaczkowe rysunki oraz pomoce “Akademia małego artysty”. Wielokrotne ćwiczenia umożliwi zestaw szablony “Rysowanie, zmazywanie” i inne pomoce dydaktyczne dostępne w tym dziale.

Grafomotoryka przedszkole

Ćwiczenia grafomotoryczne są szczególnie ważne, gdy dzieci są w wieku przedszkolnym. To szczególny czas, w którym dzieci przygotowują się rozpoczęcia edukacji szkolnej. Oferujemy ergonomiczne nakładki na kredki i ołówki ułatwiające utrwalanie prawidłowego chwytu narzędzia kreślarskiego. Ponadto, to zadanie ułatwią trójkątne kredki ołówkowe oraz świecowe. Nauka pisania i rysowania nie musi być nudna: przygodę ze szlaczkami można rozpocząć od tabliczek z wyżłobionymi dróżkami, po których dziecko początkowo prowadzi dołączony odpowiednio dopasowany patyczek. Następnie, polecamy pomoc “Czytaj i pisz”, która również jest przygotowana do wielokrotnego użytku i umożliwia ćwiczenie danej umiejętności z całą grupą. W tym dziale znajdą Państwo pomoce wykonane w taki sposób, aby mogły służyć na długi czas nie tylko do pracy indywidualnej, ale także grupowej w przedszkolu. Zeszyty ćwiczeń “Rozwojowy model terapii” oraz wiele innych, są świetnym urozmaiceniem ćwiczeń grafomotorycznych oraz wspierają wczesną naukę czytania. Liczne zestawy kolorowanek sylabowych, szlaczków “Rysowanie, zmazywanie” oraz przybory do manipulowania uatrakcyjnią każde zajęcia. Jest to szczególnie ważne, podczas gdy w grupie przedszkolnej są również dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (między innymi: z autyzmem, Zespołem Aspergera, dysleksją, Zespołem Downa). Dzięki bogatej ofercie pomocy dydaktycznych w tym dziale, będą mogli Państwo dostosować materiał oraz jego tematykę stosownie do indywidualnych potrzeb dziecka. Ponadto, z myślą o różnym poziomie umiejętności grafomotorycznych dzieci w wieku przedszkolnym, są dostępne kredki w formie kamyczków (już dla najmniejszych rączek łatwe do trzymania i rozpoczęcia przygody z rysowaniem), trójkątne kredki świecowe trójkątne kredki ołówkowe oraz trójkątne flamastry. Produkty wysokiej jakości pozwolą na długą zabawę i nieograniczone wykorzystanie dziecięcej wyobraźni.

Grafomotoryka – ćwiczenia ręki

Grafomotoryka to umiejętność rysowania i pisania. Wymaga ona:
– zdolności naśladowania ruchów,
– wykonywania ruchów sekwencyjnych i precyzyjnych (lewa półkula mózgu)
– koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– percepcji wzrokowej,
– sprawności manualnej.

Ogólna sprawność rączek ma wpływ na poziom graficzny prac dziecka, dlatego należy jak najwięcej ćwiczyć: ruchy łokcia, chwytanie, ruchy nadgarstka oraz precyzyjne ruchy palców. Ćwiczenia te można codziennie wykonywać w domu, z mamą lub tatą, angażując dziecko w prace domowe. Na przykład:

Grafomotoryka - ćwiczenie rączki przy domowych zajęciach
Nauka jedzenia, w tym prawidłowego trzymania łyżki, ubierania się z zapinaniem guzików i wiązaniem butów włącznie, odkręcania butelki, czy mycia rąk, to świetne ćwiczenia ręki, a przy tym nauka samodzielności.

Ćwiczenie rączki - nauka samodzielności
Lateralizacja

Dla rozwoju mowy bardzo istotne jest, by do trzeciego roku życia dziecka została ustalona dominująca ręka, którą dziecko m.in rysuje i pisze. Według prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek „Wybór dominującej ręki ma zasadniczy wpływ na przetwarzanie zadań językowych w strukturach lewej półkuli mózgu. Przedłużająca się oburęczność utrudnia kształtowanie się funkcji poznawczych oraz wpływa negatywnie na procesy uwagi i pamięci” (J.Cieszyńska-Rożek, Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, str. 395, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński).

Pomoc terapeuty w dokonaniu wyboru ręki dominującej jest jednym z 17 elementów terapii Metody Krakowskiej.

Prawidłowy chwyt

Warto wiedzieć, że na poszczególnych etapach rozwoju dziecko w różny sposób trzyma kredkę.

Grafomotoryka - prawidłowy chwyt
źródło: https://web.facebook.com/sensorykawilanow

Na rynku sporo jest przyborów ułatwiajacych naukę poprawnego trzymania kredki.
Oto niektóre z nich:

Kredki: kamyki, stożki

Grafomotoryka - nauka prawidłowego chwytu kredki
Niezwykły ołówek

Ołówek do nauki chwytania
Nasadki na ołówek

Nasadki na ołowek - nauka trzymania ołówka

Kredki i ołówki „trójkątne”

Nasadki na ołowek - nauka trzymania ołówka
Etapy nauki rysowania

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi potrzebują pomocy w nauce rysowania i powinny uczyć się rysowania etapami (opisała je pani Agnieszka Bala w zeszycie ćwiczeń „Grafopercepcja”, Wydawnictwo Arson), Naukę zaczynamy rysując rączką dziecka:
Etap I – Rysowanie linii wewnątrz pola ograniczonego kreskami
Etap II – Rysowanie linii pionowych i poziomych
Etap III – Rysowanie kółek
Etap IV – Labirynty
Etap V – Samodzielne rysowanie figur
Etap VI – Wzory geometryczne
Podczas takiej nauki dziecko uczy się organizować ruch od lewej strony do prawej oraz kontrolować, naśladować i planować ruch ręki. Wymaga to bardzo dużej ilości ćwiczeń i powtórzeń.

Nasadki na ołowek - nauka trzymania ołówka
Zabawki i zabawy usprawniające pracę rączki

Aby urozmaicić i zachęcić dzieci do ćwiczeń grafomotorycznych można zastosować specjalne pomoce i zabawki usprawniające pracę rączki.

Magnetyczny labirynt, szablony, rysowanie kredą na tablicy.

Ćwiczenia grafomotoryczne usprawniające rękę

Różnego rodzaju „nawlekanki „, a przy okazji ćwiczymy odwzorowywanie (analiza i synteza wzrokowa)

Nawlekanki - ćwiczenia grafomotoryczne

Klocki, które trzeba spiąć, a przy okazji ćwiczenia kategoryzacji i sekwencje.

Składanie klocków - ćwiczenia ręki

Układanki wpinane, a przy okazji ćwiczenie układania elementów od lewej strony do prawej.

Układanki wpinane - ćwiczenia ręki

Ćwiczenie wymagające zręczności i koncentracji

Ćwiczenia zręcznościowe dla dziecka

Tradycyjne wycinanie, malowanie i klejenie.

Wycinanie, malowanie, klejenie - ćwiczenia ręki

A także zabawy: stemplami, plasteliną, ciastoliną, piaskiem kinetycznym, rysowanie kredą na chodniku, czy patykiem na piasku, zakręcanie i odkręcanie nakrętek, przypinanie klamerek (wieszając z mamą pranie) i wiele innych, wymagających precyzyjnych ruchów ręki.

Ćwiczenia grafomotoryki - pisanie kredą na chodniku

Miłej zabawy!

Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem

Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899

Odwiedź nas na Facebooku!