Wykluczanie ze zbioru

Pomoce dla dzieci
Gry edukacyjne
edukacyjne gry

Wykluczanie ze zbioru – ćwiczenia myślenia przykłady

To drugi obok kategoryzacji i analogii z trzech muszkieterów ćwiczeń myślenia. 🙂

W przypadku tych ćwiczeń dziecko dokonuje analizy poprzez dostrzeżenie różnicy i wykrycie relacji między elementami zbioru. Jest to zadanie trudniejsze, lewopółkulowe. Wprowadzamy je trochę później, po opanowaniu ćwiczeń kategoryzacji z danego etapu i ćwiczymy „na zakładkę” tzn. jeżeli dziecko ćwiczy kategoryzację w drugim etapie, to rozpoczynamy wykluczanie ze zbioru z pierwszego etapu.

Wykluczanie ze zbioru - ćwiczenia z misiami

Przykłady ćwiczeń wykluczania ze zbioru :
Materiał atematyczny, łatwiejszy.

Wykluczanie ze zbioru - obrazki atematyczne

Wykluczanie atematyczne - ćwiczenia

Przedmioty

Wykluczanie przedmioty - ćwiczenia

Sylaby. Mogą to być także słowa, zdania, zagadki – w zależności od umiejętności dziecka.

Wykluczanie ze zbioru - zabawa z sylabami

„Zamiana ról”. Praca z misiem o bardzo małym rozumku.

Wykluczanie ze zbioru - zamiana ról

Wykluczanie na materiale tematycznym daje dużo możliwości interpretacji.

Wykluczanie tematyczne - ćwiczenia

Najważniejszym celem tych ćwiczeń jest akceptacja każdego wyboru dziecka, jeśli potrafi go uzasadnić. Należy pokazywać też inne rozwiązania, żeby uniknąć schematycznego myślenia.

W tym zadaniu na moje pytanie „ dlaczego?” Franek odpowiedział : „To jest niedoble”.

Wykluczanie ze zbioru - tematyczne rysunki

Tutaj uznał, że nie pasuje lód. Na pytanie „dlaczego?” spodziewałam się odpowiedzi, że jest zimny, a usłyszałam „ to do picia, to do picia, to do picia, lód nie do picia”.

Wykluczanie ze zbioru - dziecko argumentuje wybór

W zależności od etapu rozwojowego dziecka, może wykluczać nie pasujące słowa, zdania, obrazki kolorowe symboliczne, czarno białe symboliczne lub czarno białe tematyczne, które nie muszą być wyraźne. W zadaniach tych musi być miejsce na domyślenie się i odpowiedź na pytanie: dlaczego?
Wszystko wokół nas jest skategoryzowane, kategoryzujemy nieustannie, dlatego pomysły na zadania kategoryzacji oraz wykluczania ze zbioru możemy czerpać ze wszystkiego co nas otacza.

Miłej zabawy!

Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem

Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899

* Opis teoretyczny według:
– książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 421-423, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński
– notatek ze szkolenia z panią dr hab. prof.UP Martą Korendo – szkolenie CMK „Stymulacja procesów myślenia”

Odwiedź nas na Facebooku!