DODAJ DO ULUBIONYCH cz. 2
Kolejne propozycje z naszych 10 ulubionych pomocy to: Propozycja nr 5 “Misiowa rodzinka” „Misiowa rodzinka. Liczmany”
Kolejne propozycje z naszych 10 ulubionych pomocy to: Propozycja nr 5 “Misiowa rodzinka” „Misiowa rodzinka. Liczmany”
Prowadzenie ćwiczeń w domu bywa wyzwaniem dla niejednego rodzica. Znalezienie czasu na nie pośród wielu obowiązków
ULUBIONE, bo atrakcyjne, doskonale wykonane i do wykorzystania na wiele sposobów. Pokażemy 10 takich zabawek.Oto 4
Wyświetlanie wszystkich wyników: 7
To drugi obok kategoryzacji i analogii z trzech muszkieterów ćwiczeń myślenia. 🙂
W przypadku tych ćwiczeń dziecko dokonuje analizy poprzez dostrzeżenie różnicy i wykrycie relacji między elementami zbioru. Jest to zadanie trudniejsze, lewopółkulowe. Wprowadzamy je trochę później, po opanowaniu ćwiczeń kategoryzacji z danego etapu i ćwiczymy „na zakładkę” tzn. jeżeli dziecko ćwiczy kategoryzację w drugim etapie, to rozpoczynamy wykluczanie ze zbioru z pierwszego etapu.
Przykłady ćwiczeń wykluczania ze zbioru :
Materiał atematyczny, łatwiejszy.
Przedmioty
Sylaby. Mogą to być także słowa, zdania, zagadki – w zależności od umiejętności dziecka.
“Zamiana ról”. Praca z misiem o bardzo małym rozumku.
Wykluczanie na materiale tematycznym daje dużo możliwości interpretacji.
Najważniejszym celem tych ćwiczeń jest akceptacja każdego wyboru dziecka, jeśli potrafi go uzasadnić. Należy pokazywać też inne rozwiązania, żeby uniknąć schematycznego myślenia.
W tym zadaniu na moje pytanie „ dlaczego?” Franek odpowiedział : „To jest niedoble”.
Tutaj uznał, że nie pasuje lód. Na pytanie „dlaczego?” spodziewałam się odpowiedzi, że jest zimny, a usłyszałam „ to do picia, to do picia, to do picia, lód nie do picia”.
W zależności od etapu rozwojowego dziecka, może wykluczać nie pasujące słowa, zdania, obrazki kolorowe symboliczne, czarno białe symboliczne lub czarno białe tematyczne, które nie muszą być wyraźne. W zadaniach tych musi być miejsce na domyślenie się i odpowiedź na pytanie: dlaczego?
Wszystko wokół nas jest skategoryzowane, kategoryzujemy nieustannie, dlatego pomysły na zadania kategoryzacji oraz wykluczania ze zbioru możemy czerpać ze wszystkiego co nas otacza.
Miłej zabawy!
Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem
Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899
* Opis teoretyczny według:
– książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 421-423, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński
– notatek ze szkolenia z panią dr hab. prof.UP Martą Korendo – szkolenie CMK “Stymulacja procesów myślenia”
Realizacja: Big Project & Nedio