Analogie

Pomoce dla dzieci
Gry edukacyjne
edukacyjne gry

Wyświetlanie wszystkich wyników: 5

Analogie – ćwiczenia myślenia

Ćwiczenia analogii prowadzi się przede wszystkim z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, ponieważ brak tej umiejętności utrudnia im uczenie się języka. Ćwiczenia te uczą reguł.

„Analogia to metoda rozumowania, w której szukamy wspólnych elementów dla różnych sytuacji , bądź stosowanie tych samych schematów rozumowania w różnych sytuacjach.” (prof. J. Cieszyńska).

Przykład:

Franio wita się . W różnych sytuacjach, mówi zawsze„dzień dobry”(wspólny element)” dodając ten sam schemat odmiany rzeczownika:
-„ Dzień dobly babciu”
-„ Dzień dobly ciociu Zuziu, dzień dobly Ludziu „( pies cioci Zuzy – Rudzia)
– „Dzień dobly pani Adu” (pani Aga – psycholog).
Stosuje tę samą regułę, analogicznie (jak widać nie zawsze jeszcze dobrze).

Analogie możemy ćwiczyć na materiale tematycznym, atematycznym i językowym dostosowując zadania do umiejętności dziecka.

Dalsza cześć  materiału znajduje się poniżej.

Dobieranie par

Analogie - dobieranie par
„Ten pasuje do tego, ten do tego, a tu?”

Aby ułatwić zrozumienie reguły można krótko wyjaśnić: „Statek płynie po rzece, pociąg jedzie po torach, a auto…?” Kiedy dziecko ułoży, jeszcze raz nazywamy wszystkie zależności.

Trudność zadania zależy od doświadczenia dziecka związanego z tematem zadania. Franek w tematach motoryzacyjnych odnajduje się bardzo dobrze :).

Ćwiczenia analogii - praca z obrazkami

“Co tu pasuje?”

Na początku uczymy reguły, np.: żółta łezka- biała łezka; żółty trójkąt – biały trójkąt; żółta gwiazdka – co tu pasuje?

Pierwsze zadanie sprawiło Frankowi trudność. Kolejne karty prezentowałam: „Taki tu, taki tu, co tu pasuje?”
Przy następnych przyswojoną regułę przeniósł bez większego problemu.

Analogie tematyczne - Franek stosuje poznaną regułę

Mówiące dzieci powinno zachęcać się do nazwania reguły.

Dziecko nazywa reguły - ćwiczenia analogii

“Co łączy?”

Ćwiczenia analogii nie muszą być tylko ćwiczeniami izolowanymi. Tu ćwiczymy m.in. analizę i syntezę wzrokową, myślenie przez analogię, umiejętność łączenia dostrzeżonych cech.

Ćwiczenia analogii - obrazki

Ćwiczenia z sylabami

Ćwiczenia z sylabami - analogie

Nie można oddzielić kategoryzacji, wykluczania ze zbioru oraz analogii od wnioskowania. Ta wzajemna zależność pokazuje jak dziecko myśli.
Cała “trójka” wpływa na rozwój intelektualny dziecka, zatem ćwiczmy operacje myślowe. 🙂

Kategoryzacje, wykluczanie ze zbioru, analogie – jeden za wszystkich, wszyscy za jednego! 😉

Miłej zabawy!

Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem

Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899

*Opis teoretyczny na podstawie:
– książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 421-423, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński

– notatek ze szkolenia z panią dr hab. prof.UP Martą Korendo – szkolenie CMK “Stymulacja procesów myślenia”

Odwiedź nas na Facebooku!
WYŚLIJ KOSZYK