Dlaczego Metoda Krakowska?
„Każdy człowiek ma swoje wyjątkowe powołanie, czy misję, której celem jest wypełnienie konkretnego zadania. Nikt nas
„Każdy człowiek ma swoje wyjątkowe powołanie, czy misję, której celem jest wypełnienie konkretnego zadania. Nikt nas
Obecnie wiele osób bardzo świadomie podchodzi do kwestii obdarowywania dzieci prezentami. Wiedzą, że nie warto kupować
Dysleksja obejmuje specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które mają charakter wielopłaszczyznowy. Często trudności w nauce
Wyświetlanie wszystkich wyników: 5
Ćwiczenia analogii prowadzi się przede wszystkim z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, ponieważ brak tej umiejętności utrudnia im uczenie się języka. Ćwiczenia te uczą reguł.
„Analogia to metoda rozumowania, w której szukamy wspólnych elementów dla różnych sytuacji , bądź stosowanie tych samych schematów rozumowania w różnych sytuacjach.” (prof. J. Cieszyńska).
Przykład:
Franio wita się . W różnych sytuacjach, mówi zawsze„dzień dobry”(wspólny element)” dodając ten sam schemat odmiany rzeczownika:
-„ Dzień dobly babciu”
-„ Dzień dobly ciociu Zuziu, dzień dobly Ludziu „( pies cioci Zuzy – Rudzia)
– „Dzień dobly pani Adu” (pani Aga – psycholog).
Stosuje tę samą regułę, analogicznie (jak widać nie zawsze jeszcze dobrze).
Analogie możemy ćwiczyć na materiale tematycznym, atematycznym i językowym dostosowując zadania do umiejętności dziecka.
Dalsza cześć materiału znajduje się poniżej.
Aby ułatwić zrozumienie reguły można krótko wyjaśnić: „Statek płynie po rzece, pociąg jedzie po torach, a auto…?” Kiedy dziecko ułoży, jeszcze raz nazywamy wszystkie zależności.
Trudność zadania zależy od doświadczenia dziecka związanego z tematem zadania. Franek w tematach motoryzacyjnych odnajduje się bardzo dobrze :).
Na początku uczymy reguły, np.: żółta łezka- biała łezka; żółty trójkąt – biały trójkąt; żółta gwiazdka – co tu pasuje?
Pierwsze zadanie sprawiło Frankowi trudność. Kolejne karty prezentowałam: „Taki tu, taki tu, co tu pasuje?”
Przy następnych przyswojoną regułę przeniósł bez większego problemu.
Mówiące dzieci powinno zachęcać się do nazwania reguły.
Ćwiczenia analogii nie muszą być tylko ćwiczeniami izolowanymi. Tu ćwiczymy m.in. analizę i syntezę wzrokową, myślenie przez analogię, umiejętność łączenia dostrzeżonych cech.
Nie można oddzielić kategoryzacji, wykluczania ze zbioru oraz analogii od wnioskowania. Ta wzajemna zależność pokazuje jak dziecko myśli.
Cała “trójka” wpływa na rozwój intelektualny dziecka, zatem ćwiczmy operacje myślowe. 🙂
Kategoryzacje, wykluczanie ze zbioru, analogie – jeden za wszystkich, wszyscy za jednego! 😉
Miłej zabawy!
Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem
Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899
*Opis teoretyczny na podstawie:
– książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 421-423, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński
– notatek ze szkolenia z panią dr hab. prof.UP Martą Korendo – szkolenie CMK “Stymulacja procesów myślenia”
Realizacja: Big Project & Nedio
W czwartek i piątek 15, 16 sierpnia mamy wolne.
Zamówienia złożone w te dni wyślemy po weekendzie. (poniedziałek 19 sierpnia)
* W tym okresie można składać zamówienia. Informacja dotyczy czasu wysyłki.
Sklep juniora.pl od lat zaopatruje placówki oświatowe w pomoce dydaktyczne, terapeutyczne i logopedyczne. Zawsze chętnie służymy pomocą w wyborze produktów i staramy się jak najbardziej ułatwić proces zakupu.