Wszystko co powinieneś wiedzieć o programie słuchowym
Podczas diagnozy lub konsultacji z terapeutą Metody Krakowskiej, bardzo często zalecane jest wprowadzenie programu słuchowego. Czym
Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą pomocy terapeutycznych do ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej. Znajdują się tu podręczniki, zeszyty ćwiczeń, układanki, gry edukacyjne i inne pomoce dydaktyczne niezbędne dla dzieci, które mają problemy rozwojowe, jak i dzieci, które rozwijają się prawidłowo. Spostrzeganie i analizowanie to umiejętności niezbędne w procesie uczenia się, a szczególnie nauki języka, czytania i pisania.
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej obejmują m.in.:
Podczas diagnozy lub konsultacji z terapeutą Metody Krakowskiej, bardzo często zalecane jest wprowadzenie programu słuchowego. Czym
“Neurologiczne podstawy rozwoju poznawczego” – okiem logopedy. Najnowsza książka prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek zapowiada cykl publikacji poradnikowych
Rodzina to Skarb i w naszym życiu i w Metodzie Krakowskiej 🙂 Nowa pomoc z wydawnictwa
Wyświetlanie 1–36 z 66 wyników
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej to układanie obrazów z części oraz: uzupełnianie brakujących części obrazu, ćwiczenia “taki sam”, wyszukiwanie różnic między obrazkami, odwracanie obrazków, identyfikowanie odwróconych obrazków, układanie wzorów z klocków.
Dobrze opanowana umiejętność analizy i syntezy ułatwia naukę czytania ze zrozumieniem i pisania, a jej ćwiczenia są ćwiczeniami lewopółkulowymi.
Układanie obrazu z części to podstawa ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej.
Pracę rozpoczynamy od obrazków tematycznych kolorowych o wyraźnym konturze po to, by w efekcie dojść do ćwiczeń na materiale atematycznym – literopodobnym. Stopień trudności dostosowujemy do możliwości dziecka. ∗
Oto przykłady najprostszych ćwiczeń na materiale ciętym pionowo i poziomo.
Skserowany obrazek z ulubionej pomocy:) tniemy przy dziecku i prosimy: „Ułóż”.
Sympatyczna układanka. Przy okazji powtarzamy wyrażenia dźwiękonaśladowcze, możemy dołożyć etykiety z nazwami zwierząt (czytanie globalne).
“Symetria” i polecenie: “Dołóż”.
Materiał czarno biały. Układanie postaci ludzkiej z dwóch części.
Kolejno, utrudniamy zadania – tniemy obrazek na trzy, cztery i więcej części.
Materiał atematyczny i coraz więcej elementów.
Pomoce cięte po skosie. Kolorowe.
…i czarno białe (tu sprawdzą się np. pocięte kolorowanki i rysunki, które sami możemy zrobić)
Trochę inne ćwiczenie:
Atematyczne kolorowe, coraz więcej elementów itd. 🙂
Na zdjęciach Franio układa kotka. Obraca klocek, dopasowuje. Wie, że powinien tu pasować, ale analizuje cały obraz, tak aby klocek pasował. W analizie wzrokowej istotne są bowiem relacje między elementami układanki, obrazu.
Z puzzlami jest inaczej, element układanki bardzo łatwo dopasować, nie trzeba go obracać, bo wycięcia stanowią ogromną podpowiedź. Jest to forma miłego spędzenia czasu z dziećmi, ale niewiele wnosi do rozwoju malucha.
Ku pamięci! Pilnujemy, by maluch pracował dominującą ręką, no i siedzimy po prawej stronie dziecka 😉
Najlepszym czasem prowadzenia stymulacji wzrokowej dziecka jest drugi, trzeci i czwarty rok jego życia. Wówczas dziecko spostrzega (odbiera znaczenie), następnie aktywnie spostrzega (szuka elementu, różnicy itp.) oraz aktywnie spostrzega w działaniu (uzupełnia obraz, układa według wzoru, tworzy wzór).
Przedstawione na zdjęciach grupy ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej to tylko przykłady i mają różny stopień trudności: od kolorowych tematycznych po materiał atematyczny czarno biały.
„Czyja głowa, czyj ogon?”
To także rysowanie brakujących elementów obrazu.
Szukanie poszczególnych elementów dużego obrazka.
“Cienie”
Tu obrazki różni jeden szczegół.
“Ułóż auto.”
„Ułóż tak samo”.
Układanki lewopółkulowe
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej poprzedzone są etapem, w którym nawiązujemy kontakt wzrokowy z dzieckiem i utrzymujemy wspólne pole uwagi. Ten etap jest utrudniony a nawet niemożliwy do osiągnięcia u dzieci z problemami rozwojowymi, które często oglądają telewizję, korzystają z komputerów, smartfonów i tabletów.
Dlatego dzieciom z opóźnionym rozwojem mowy oraz z zaburzeniami rozwojowymi nie należy dawać do zabawy elektronicznych zabawek oraz urządzeń wysokich technologii (smartfonów, tabletów).
Jak zawsze: pilnujemy wybranej rączki, siedząc po prawej stronie malucha, który zadania wykonuje (analizuje) od lewej do prawej 😉
Miłej zabawy!
Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem
Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899
∗Opis teoretyczny na podstawie “Stymulacja i terapia. Przygotowanie do nauki czytania”. Agnieszka Fabisiak Majcher, Marta Korendo, Elżbieta Ławczys. Wydawnictwo WiR oraz książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 389-392, str. 90-94, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński.
Realizacja: Big Project & Nedio
W czwartek i piątek 15, 16 sierpnia mamy wolne.
Zamówienia złożone w te dni wyślemy po weekendzie. (poniedziałek 19 sierpnia)
* W tym okresie można składać zamówienia. Informacja dotyczy czasu wysyłki.