Zabawa to główna aktywność, poprzez którą dzieci się uczą. Wspólna zabawa pobudza neurony zwierciadlane, których stymulacja jest niezbędna w nauce naśladownictwa i zwiększa skuteczność oddziaływań terapeutycznych.
Zabawa w naśladowanie dorosłego, to nie tylko dobrze i miło spędzony czas razem. Tak naprawdę w takiej sytuacji dziecko, początkowo w sposób nieuświadomiony, uczy się znaczeń działań wykonywanych przez dorosłego. Z czasem spontanicznie zacznie naśladować zaobserwowane wcześniej działania. Dlatego nauka języka i stymulacja rozwoju mowy odbywa się poprzez zabawę. Dziecko uczy się rozumieć intencjonalne wypowiedzi dorosłego oraz je naśladować. Niezbędna jest zabawa z drugą osobą, to właśnie one uczą dziecko języka i rozumienia relacji przyczynowo – skutkowych. Ponadto rozwija wyobraźnię i kreatywność. Poprzez wspólne aktywności buduje się wyjątkowa więź pomiędzy rodzicem a dzieckiem. Taka współpraca zaowocuje dobrą komunikacją i przyczyni się do kolejnych sukcesów wychowawczych.
Pudełko zabawkowe
Warto mieć w domu specjalne pudełko do zabaw tematycznych, które jest poza zasięgiem dziecka, a wyjmowane jest jedynie podczas wspólnej zabawy. Taki zabieg zapewni długą atrakcyjność zabawek, takie przedmioty na “specjalną okazję ” wzbudzą zainteresowanie i chęć do wspólnej zabawy. Początkowo dziecko może jedynie obserwować działania dorosłego, z czasem zacznie je naśladować i rozumieć naprzemienność ról w zabawie.
Co powinno się znaleźć w pudełku zabawkowym?
- Figurki postaci ludzkich
- Figurki zwierząt


- Domek, buda dla psa


- Auto (najlepiej takie, do którego mogą “wsiadać” figurki), pociąg, rower
- Zabawkowe sprzęty domowe( żelazko, miotła, wędka, torba)


- Mebelki
- Zabawkowy dystrybutor benzyny


- Zestaw do zabawy w lekarza


- Zestaw do zabawy we fryzjera, dentystę


- Proste gry z użyciem kostki i pionków


Te i wiele innych akcesoriów do zabawy z dziećmi znajdziecie w naszym sklepie – Zabawki edukacyjne dla 3-latków.
Źródło:
Cieszyńska J. (2010) Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Wydawnictwo Metody Krakowskiej Kraków