Ćwiczenia z dzieckiem w domu – jak poradzić sobie z manipulacjami?
Prowadzenie ćwiczeń w domu bywa wyzwaniem dla niejednego rodzica. Znalezienie czasu na nie pośród wielu obowiązków
Zapraszamy do zakupu układanek i różnych pomocy do ćwiczeń lowopółkulowych. Ćwiczenia takie rozwijają pracę lewej półkuli mózgu, która odpowiedzialna jest za język, mowę i myślenie logiczne. Pomoce zgromadzone w tym dziale są świetnym narzędziem do nauki i rozwoju: analizy i syntezy wzrokowej, pamięci, uporządkowania sekwencyjnego, szeregowania, wyszukiwania różnic, a także uporządkowania linearnego.
Prowadzenie ćwiczeń w domu bywa wyzwaniem dla niejednego rodzica. Znalezienie czasu na nie pośród wielu obowiązków
Autyzm jest neurozaburzeniem, oznacza to, że rozwój układu nerwowego przebiega w odmienny sposób niż zazwyczaj u
Kochani,dziś chciałabym opowiedzieć do czego mogą nam się przydać mebelki z sypialni. Któż z nas nie kocha
Wyświetlanie 1–36 z 110 wyników
Ćwiczenia lewopółkulowe to grupa ćwiczeń, która koncentruje się przede wszystkim na stymulowaniu lewej półkuli mózgu, która:
– analizuje,
– przetwarza linearnie,
– porządkuje sekwencyjnie,
– wykrywa relacje,
a to wszystko ma ogromny wpływ na: mowę, czytanie, pisanie i funkcje intelektualne.
Linearność łączy wszystkie te ćwiczenia. Polega na porządkowaniu elementów krok po kroku, od lewej strony do prawej.
Sekwencje, szeregi, relacje oraz kodowanie i układanki lewopółkulowe – oto kilka przykładów ćwiczeń.
Możemy ćwiczyć je na materiale: tematycznym (obrazki, przedmioty), atematycznym (figury geometryczne oraz symbole) oraz językowym (samogłoski, sylaby, wyrazy, zdania).
Zaczynamy od dwóch elementów.
Uczymy naśladowania sekwencji: „Taki tu, taki tu”.
Uczenie się przez współdziałanie.
1. Kontynuowanie sekwencji złożonej z dwóch elementów.
Układamy sekwencję: czerwony, żółty, czerwony, “co dalej?”
Kontynuacja sekwencji trzyelementowej.
Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Misiowa rodzinka i Sekwencje z Wydawnictwa Arson
2.Uzupełnianie sekwencji.
Układamy sekwencję bez jednego elementu. Dziecko musi dopasować brakujący obrazek.
Inne ćwiczenie. Powtarzanie sekwencji uderzeń.
Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Szeregi i Sekwencje
Sekwencje możemy układać z: klamerek, nakrętek, kamyków, kasztanów, kolorowych obrazków, spinaczy, doskonale sprawdzają się liczmany i wiele, wiele innych przedmiotów. Bardzo potrzebna jest wielość materiału, jego różnorodność i częste powtarzanie ćwiczeń. Możemy łączyć układanie sekwencji z ćwiczeniami grafomotorycznymi poprzez wyklejanie, nawlekanie, wpinanie elementów itd.
Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Misiowa rodzinka, Wzory Kolory Memory i Układanka zręcznościowa Krzesła
Zamiana roli. Franek uczy lalkę.
Ściśle wiążą się z ćwiczeniami pamięci sekwencyjnej.
Nasze ulubione ćwiczenie – “Gotujemy obiad”.
Powoli i starannie proszę: “Włóż do garnka po kolei: kukurydzę, marchewkę, paprykę”.
“Włóż do garnka po kolei: MO,MI”
Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Liczmany Warzywa , Liczmany Owoce i Sylaby inaczej
Możemy powtarzać sekwencje: samogłosek, sylab, wyrazów. 🙂
i wiele innych, to sekwencje czynności, które wykonujemy każdego dnia. Ucząc samodzielnego ubierania się, uczymy sekwencji ruchowych.
Doskonałym ćwiczeniem jest bezpośrednie naśladowanie ruchów rodzica podczas śpiewania “piosenki z pokazywaniem”, nauka układu tanecznego lub ćwiczenia gimnastyczne.
Uderzanie w ten sam klocek, jedno z pierwszych ćwiczeń sekwencji ruchowych.
Etapy są takie same, jak w przypadku sekwencji:
1.Uczenie się przez naśladownictwo
2.Uczenie się przez współdziałanie (kontynuowanie i uzupełnianie szeregu).
3.Uczenie się przez instrukcję.
Zaczynamy od trzech elementów.
Mogą być rosnące lub malejące.
Mogą mieć malejącą lub rosnącą intensywność barw.
Mogą polegać na stopniowym domykaniu rysunku.
Ćwiczymy także na przedmiotach.
Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Szeregi , Szeregi 2 i Lalki Matrioszki
Relacja pokazuje powiązanie między dwoma lub większą liczbą elementów. Podczas tych ćwiczeń trzeba dostrzec zarówno różnicę pomiędzy tymi elementami, jak i wspólną zależność, która pomiędzy nimi zachodzi.
Relacje – cienie.
Układanka – analiza i synteza oraz relacje między elementami układanki.
Poprzez dostrzeganie związków dziecko uczy się relacji:
– przestrzennych (na krześle, obok domu),
– czasowych (rano, w piątek, po śniadaniu),
– gradualnych (np. większy-mniejszy; pusty-pełny, gruby-chudy),
– przyczynowo-skutkowych (lekarstwo na katar, zupa na obiad).
Pod określonym kolorem kryje się obrazek.
Symbol określa kolor.
Symbole możemy wykorzystać także do zabawy ruchowej, np. pokazujemy rysunek: kółka – klaśnij, kwadratu – tupnij, trójkąta – podskocz.
Klasyka gatunku – układanki lewopółkulowe Wydawnictwa Centrum Metody Krakowskiej.
“Ułóż tak samo”. Układanka obrazkowa tematyczna,
atematyczna,
językowa
Polecamy również muzykowanie. Pobudza wiele obszarów mózgu, sprzyja jego plastyczności i jest także doskonałym ćwiczeniem lewopółkulowym.
Gra na instrumencie to m.in: sekwencje, kodowanie, odwzorowywanie, relacje i świetna zabawa.
Ćwiczenia lewopółkulowe mają dwa główne zadania – przygotowują do nauki języka oraz uczą stosowania reguł i dostrzegania związków między różnymi elementami, dlatego częste powtórzenia wszystkich tych ćwiczeń dają efekt w postaci wyraźnej poprawy poziomu komunikacji.
Miłej zabawy!
Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem
Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899
*Opis teoretyczny na podstawie:
-książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 400-403, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński
-pomocy terapeutycznej prof.Jagody Cieszyńskiej, mgr Agaty Dębickiej, Centrum Metody Krakowskiej “Szeregi”.
Realizacja: Big Project & Nedio
W czwartek i piątek 15, 16 sierpnia mamy wolne.
Zamówienia złożone w te dni wyślemy po weekendzie. (poniedziałek 19 sierpnia)
* W tym okresie można składać zamówienia. Informacja dotyczy czasu wysyłki.