Ćwiczenia lewopółkulowe

Pomoce dla dzieci

Zapraszamy do zakupu układanek i różnych pomocy do ćwiczeń lowopółkulowych. Ćwiczenia takie rozwijają pracę lewej półkuli mózgu, która odpowiedzialna jest za język, mowę i myślenie logiczne. Pomoce zgromadzone w tym dziale są świetnym narzędziem do nauki i rozwoju: analizy i syntezy wzrokowej, pamięci, uporządkowania sekwencyjnego, szeregowania, wyszukiwania różnic, a także uporządkowania linearnego.

Gry edukacyjne
edukacyjne gry

Wyświetlanie 1–36 z 111 wyników

Ćwiczenia lewopółkulowe to grupa ćwiczeń, która koncentruje się przede wszystkim na stymulowaniu lewej półkuli mózgu, która:
– analizuje,
– przetwarza linearnie,
– porządkuje sekwencyjnie,
– wykrywa relacje,
a to wszystko ma ogromny wpływ na: mowę, czytanie, pisanie i funkcje intelektualne.

Linearność łączy wszystkie te ćwiczenia. Polega na porządkowaniu elementów krok po kroku, od lewej strony do prawej.

Sekwencje, szeregi, relacje oraz kodowanie i układanki lewopółkulowe – oto kilka przykładów ćwiczeń.

Sekwencje

Sekwencje wzrokowe

Możemy ćwiczyć je na materiale: tematycznym (obrazki, przedmioty), atematycznym (figury geometryczne oraz symbole) oraz językowym (samogłoski, sylaby, wyrazy, zdania).

Etap pierwszy

Zaczynamy od dwóch elementów.
Uczymy naśladowania sekwencji: „Taki tu, taki tu”.

Ćwiczenia lewopółkulowe - sekwencje wzrokowe kolorowe elementy

Etap drugi

Uczenie się przez współdziałanie.

1. Kontynuowanie sekwencji złożonej z dwóch elementów.
Układamy sekwencję: czerwony, żółty, czerwony, “co dalej?”

Układanie sekwencji złożonej z dwóch kolorów

Kontynuacja sekwencji trzyelementowej.

Ćwiczenia lewopólkulowe - sekwencje trzy elementowe

Układanie sekwencji wzorowych - trzy elementy

Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Misiowa rodzinka i Sekwencje z Wydawnictwa Arson

2.Uzupełnianie sekwencji.

Układamy sekwencję bez jednego elementu. Dziecko musi dopasować brakujący obrazek.

Ćwiczenia lewopółkulowe - układanie sekwencji bez jednego elementu

Inne ćwiczenie. Powtarzanie sekwencji uderzeń.

Ćwiczenia lewopółkulowe - powtarzanie sekwencji uderzeń

Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Szeregi i Sekwencje

Sekwencje możemy układać z: klamerek, nakrętek, kamyków, kasztanów, kolorowych obrazków, spinaczy, doskonale sprawdzają się liczmany i wiele, wiele innych przedmiotów. Bardzo potrzebna jest wielość materiału, jego różnorodność i częste powtarzanie ćwiczeń. Możemy łączyć układanie sekwencji z ćwiczeniami grafomotorycznymi poprzez wyklejanie, nawlekanie, wpinanie elementów itd.

Przykłady ćwiczeń sekwencji

Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Misiowa rodzinka, Wzory Kolory Memory i Układanka zręcznościowa Krzesła

Zamiana roli. Franek uczy lalkę.

Ćwiczenia lewopółkulowe - zamiana ról

Sekwencje słuchowe

Ściśle wiążą się z ćwiczeniami pamięci sekwencyjnej.

Nasze ulubione ćwiczenie – “Gotujemy obiad”.
Powoli i starannie proszę: “Włóż do garnka po kolei: kukurydzę, marchewkę, paprykę”.

Sekwencje słuchowe - zabawa w gotowanie

“Włóż do garnka po kolei: MO,MI”

Sekwencje słuchowe - zabawa z sylabami

Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Liczmany Warzywa , Liczmany Owoce i Sylaby inaczej

Możemy powtarzać sekwencje: samogłosek, sylab, wyrazów. 🙂

Sekwencje ruchowe

  • Mycie zębów,
  • Chodzenie po schodach,
  • Gotowanie,
  • Ubieranie się

i wiele innych, to sekwencje czynności, które wykonujemy każdego dnia. Ucząc samodzielnego ubierania się, uczymy sekwencji ruchowych.

Doskonałym ćwiczeniem jest bezpośrednie naśladowanie ruchów rodzica podczas śpiewania “piosenki z pokazywaniem”, nauka układu tanecznego lub ćwiczenia gimnastyczne.

Uderzanie w ten sam klocek, jedno z pierwszych ćwiczeń sekwencji ruchowych.

Sekwencje ruchowe - uderzanie w ten sam klocek

Szeregi

Etapy są takie same, jak w przypadku sekwencji:

1.Uczenie się przez naśladownictwo
2.Uczenie się przez współdziałanie (kontynuowanie i uzupełnianie szeregu).
3.Uczenie się przez instrukcję.

Zaczynamy od trzech elementów.

Mogą być rosnące lub malejące.

Ćwiczenia szeregów - obrazki

Mogą mieć malejącą lub rosnącą intensywność barw.

Szeregi - obrazki o różnym natężeniu barw

Mogą polegać na stopniowym domykaniu rysunku.

Szeregi - stopniowe domykanie rysunku

Ćwiczymy także na przedmiotach.

Szeregi - ćwiczenie na przedmiotach

Wykorzystane pomoce w przykładach powyżej: Szeregi , Szeregi 2 i Lalki Matrioszki

Relacje

Relacja pokazuje powiązanie między dwoma lub większą liczbą elementów. Podczas tych ćwiczeń trzeba dostrzec zarówno różnicę pomiędzy tymi elementami, jak i wspólną zależność, która pomiędzy nimi zachodzi.

Ćwiczenia lewopółkulowe - ćwiczenia relacji

Relacje – cienie.

Ćwiczenia lewopółkulowe relacje - zabawa cienie

Układanka – analiza i synteza oraz relacje między elementami układanki.

Ćwiczenia lewopółkulowe relacje - układanka

Poprzez dostrzeganie związków dziecko uczy się relacji:

– przestrzennych (na krześle, obok domu),
– czasowych (rano, w piątek, po śniadaniu),
– gradualnych (np. większy-mniejszy; pusty-pełny, gruby-chudy),
– przyczynowo-skutkowych (lekarstwo na katar, zupa na obiad).

Kodowanie – szyfrowanie

Pod określonym kolorem kryje się obrazek.

Franek wykonuje ćwiczenia lewopółkulowe

Symbol określa kolor.

Ćwiczenia lewopółkulowe - ćwiczenie kodowania

Symbole możemy wykorzystać także do zabawy ruchowej, np. pokazujemy rysunek: kółka – klaśnij, kwadratu – tupnij, trójkąta – podskocz.

Układanki lewopółkulowe

Klasyka gatunku – układanki lewopółkulowe Wydawnictwa Centrum Metody Krakowskiej.

Układanki lewopółkulowe

“Ułóż tak samo”. Układanka obrazkowa tematyczna,

Ćwiczenia lewopółkulowe - układanka tematyczna

atematyczna,

Ćwiczenia lewopółkulowe - układanka obrazkowa atematyczna

językowa

Ćwiczenia lewopółkulowe - układanka językowa

Polecamy również muzykowanie. Pobudza wiele obszarów mózgu, sprzyja jego plastyczności i jest także doskonałym ćwiczeniem lewopółkulowym.
Gra na instrumencie to m.in: sekwencje, kodowanie, odwzorowywanie, relacje i świetna zabawa.

Ćwiczenia lewopółkulowe - gra na instrumencie

Ćwiczenia lewopółkulowe mają dwa główne zadania – przygotowują do nauki języka oraz uczą stosowania reguł i dostrzegania związków między różnymi elementami, dlatego częste powtórzenia wszystkich tych ćwiczeń dają efekt w postaci wyraźnej poprawy poziomu komunikacji.

Miłej zabawy!

Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem

Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899

*Opis teoretyczny na podstawie:
-książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 400-403, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński
-pomocy terapeutycznej prof.Jagody Cieszyńskiej, mgr Agaty Dębickiej, Centrum Metody Krakowskiej “Szeregi”.

Odwiedź nas na Facebooku!
WYŚLIJ KOSZYK