Ćwiczenia stymulujące rozwój motoryki dużej u dzieci

Spis treści

Obecnie wiemy jak ważna jest aktywność dziecka dla jego rozwoju. Jedną z kluczowych sfer rozwoju jest motoryka duża. Jak można ją ćwiczyć gwarantując dziecku świetną zabawę? W tym artykule podpowiemy jakie ćwiczenia i zabawy są w zasięgu każdego rodzica i nauczyciela.

Motoryka duża obejmuje sprawność ruchową kończyn górnych i dolnych oraz całego ciała. To dzięki prawidłowo rozwijającej się motoryce dużej, dzieci mogą swobodnie bawić się i uczyć się nowych umiejętności, na przykład: pływania czy jazdy na rowerze. Ćwiczenia stymulujące motorykę dużą to propozycje ćwiczeń i aktywności wspierających rozwój także motoryki małej. Oczywiście aranżowane w zabawie przynoszą najlepsze efekty. Przedstawimy kilka ciekawych propozycji ćwiczeń rozwijających motorykę dużą u dzieci w formie zabaw dla dzieci poniżej 3 r.ż. oraz dzieci starszych w wieku przedszkolnym. Na końcu artykułu zamieszczamy kilka przykładowych zabaw ruchowych dla grupy przedszkolnej. Powiemy też jakie korzyści przynoszą celowe zabawy rozwijające motorykę dużą i jak wpływają na rozwój dziecka.

Ćwiczenia stymulujące rozwój motoryki dużej u dzieci – przykłady

Ćwiczenia stymulujące rozwój motoryki dużej u dzieci poniżej 3 r.ż

Najlepszym sposobem na wymyślenie ciekawej zabawy dla naszego dziecka jest podążanie za jego zainteresowaniami. Dziecko w sposób naturalny preferuje zabawy i aktywności wspierające jego dalszy rozwój. Na początku są to proste aktywności.

Oto propozycje zabaw dla dzieci do 3 r.ż.:

  • Trzymając dziecko za ręce zachęcamy je do eksploracji przestrzeni zachęcając wypowiedziami tj. “Idziemy do mamy/ taty”.
  • Uczymy dziecko wchodzenia po schodach z naszą asekuracją.
  • Prezentujemy jak “skacze” pluszowa zabawka i zachęcamy do naśladowania tych ruchów przez dziecko.
  • Bawimy się w piłką: toczymy ją, zachęcamy do podejmowania prób jej kopania i rzucania.
  • Wspólnie rysujemy kredą po chodniku.
  • Malujemy palcami na dużych arkuszach papieru powieszonego na ścianie lub leżącego na stoliku.
  • Podejmujemy próby jazdy na rowerku trójkołowym.
Mama uczy córkę jeździć na rowerku

Ćwiczenia stymulujące rozwój motoryki dużej u dzieci w wieku przedszkolnym

Tak naprawdę, to co robimy na co dzień wpływa na rozwój dużej motoryki naszego dziecka. W grę wchodzi celowe planowanie danych aktywności ze szczyptą kreatywności.

Nasze propozycje:

  • Wprowadzamy nawyk chodzenia na wspólne spacery – muszą one mieć swój cel, na przykład: idziemy do parku zobaczyć wiewiórkę czy odwiedzić jeżyka.
  • Urządzamy “wyścigi” na placu zabaw.
  • Zachęcamy dziecko do zdobywania eksploracji placu zabaw: wspinania się na drabinki, chodzenia po równoważni, zjeżdżania ze zjeżdżalni czy korzystania z innych, nowych dla dziecka zestawów zabawowych.
  • Zabawa w “lustro” – stojąc naprzeciwko siebie naśladujemy swoje ruchy. Zabawa przebiega z uwzględnieniem naprzemienności ruchów.
  • Taniec – w swobodnej zabawie wymyślamy z dzieckiem prostą choreografię do jego ulubionej piosenki.
  • Aktywność fizyczna w sporcie – śledzimy zainteresowania naszego dziecka, możemy skonsultować się z jego nauczycielem w celu wybrania dla niego najlepszej dzieciny sportu: może będzie to pływanie, piłka nożna lub balet?
Ćwiczenie motoryki dużej w przedszkolu

Ćwiczenia stymulujące rozwój motoryki dużej u dzieci – propozycje zabaw w przedszkolu

Dzięki bujnej wyobraźni naszych pociech możemy przeprowadzić szereg ekscytujących zabaw ruchowych.

  • Tor przeszkód – ustawiamy w pomieszczeniu różne obiekty, mogą być to kosze lub pudełka. W drodze do wyznaczonego celu dzieci mają za zadanie je wszystkie ominąć. Można mierzyć czas, motywując do coraz szybszego wykonania zadania i wyłonienia zwycięzcy naszych “zawodów”.
  • “Stary niedźwiedź mocno śpi…” – dzieci stoją w kole, a jedno z nich w środku koła udaje śpiącego misia. Cała grupa śpiewa piosenkę i chodzi w kole wokół misia, a na jej koniec miś się budzi i stara się złapać jak najwięcej dzieci. Tego, kogo pn dotknie odpada z gry. Treść piosenki:
    “Stary niedźwiedź mocno śpi, stary niedźwiedź mocno śpi,
    my się go boimy, na palcach chodzimy,
    jak się zbudzi to nas zje, jak się zbudzi, to nas zje.
    Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
    druga godzina niedźwiedź chrapie.
    trzecia godzina niedźwiedź łapie!”
    (dzieci uciekają przed misiem)
  • “Baba Jaga patrzy” – wybrane dziecko z grupy wciela się w rolę baby Jagi, stoi plecami do reszty grupy. Gdy nie patrzy, dzieci mogą się poruszać, aby jak najszybciej do niej dotrzeć i ją dotknąć. Na hasło: „Raz, dwa, trzy – baba Jaga patrzy” baba Jaga odwraca się a dzieci mają “zastygnąć” w ruchu. Kto się poruszy, ten dotknięty przez nią powraca na start.

Ciekawe zabawki do motoryki dużej można znaleźć w naszym sklepie. To idealne pomoce do zabaw grupowych.

Ćwiczenia stymulujące rozwój motoryki dużej u dzieci – wpływ na rozwój

Korzyści z rozwijania motoryki dużej jest wiele, podczas wysiłku fizycznego aktywny jest niemal cały mózg dziecka. Ruch wpływa na koordynację wzrokowo – ruchową, pamięć sekwencji ruchów zdolność hamowania i motorykę małą. Aktywność fizyczna poprawia także ogólne zdrowie dziecka. Sport uczy dzieci czekania na swoją kolej, rozwija cierpliwość i umiejętności społeczne oraz uczy radzenia sobie z porażką. Z pewnością, dbając o aktywny styl życia dajmy dziecku lepszy start w życiu.

Autor wpisu:
Juniora.pl
Juniora.pl

Od prawie 10 lat pomagamy rodzicom, terapeutom i logopedom w doborze odpowiednich pomocy terapeutycznych, dydaktycznych i logopedycznych do pracy z dziećmi. Specjalizujemy się w pomocach przeznaczonych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju, pracującymi według zasad Metody Krakowskiej.

Facebook
Odwiedź nas na Facebooku!
WYŚLIJ KOSZYK