Terapia ręki – ćwiczenia. Jak ćwiczyć z dziećmi w domu?

Spis treści

Zastanawiasz się w jaki sposób możesz prowadzić ćwiczenia terapii ręki w domu ze swoim dzieckiem? Od sprawności motorycznej naszego dziecka zależy jak będzie sobie radzić na zajęciach wychowania fizycznego, ale także podczas zajęć lekcyjnych wykonując karty pracy. Od czego więc zacząć? W tym artykule znajdziesz kilka interesujących pomysłów na ciekawe ćwiczenia terapii ręki w domu.

Terapia ręki obejmuje rozwijanie sprawności ruchowej rąk, a w szczególności precyzyjności ruchów dłoni. Najczęściej takie ćwiczenia prowadzi się już od najmłodszych lat w formie zabawy. Dlatego ćwiczenia terapii ręki można wykonywać także w domu. W tym artykule podpowiemy jak możesz wprowadzić ćwiczenia terapii ręki w domu. Dowiesz się jak wykorzystać naturalną chęć do zabawy i wyobraźnię dziecka podczas ćwiczeń motoryki małej. Propozycje ćwiczeń obejmują zabawy z użyciem narzędzi, zabawek, a także terapię ręki bez użycia dodatkowych pomocy. Oprócz zabaw ruchowych zainspirujesz się zadaniami, które można wykonać podczas pracy stolikowej.

Na czym polega terapia ręki i co obejmuje?

Terapia ręki obejmuje ćwiczenia motoryki dużej (obejmuje ona ruchy całego ciała, kończyn górnych i dolnych) oraz motorykę małą (ruchy dłoni i palców). Ćwiczenia motoryki małej mogą kojarzyć się z takimi zajęciami jak kreślenie szlaczków czy kolorowaniem rysunków. Właśnie na tym etapie dorośli mogą zacząć zauważać u swoich pociech pojawiające się trudności z trzymaniem ołówka bądź kredki. Niestarannie wykonane karty pracy z przedszkola mogą niepokoić rodziców. Co zrobić, gdy zauważymy u naszego dziecka niechęć i trudności w wykonywaniu zadań grafomotorycznych? Warto zaproponować zabawy, które pomogą w doskonaleniu zręczności rąk i precyzji dłoni. Najpierw wzmacniamy sprawność rąk, bo ma ona wpływ na dokładność wykonywania ruchów dłoni i palców. Podczas zabawy nasze dziecko chętniej wykona proponowane przez nas zadania. Ba! Nawet nie zauważy kiedy to robi. Dobrze, to do zabawy!

Terapia ręki- ćwiczenia motoryki dużej dla dzieci

Dzieci uwielbiają bawić się w udawanie. Możemy pobawić się w obrazowanie ruchem wybranej pory roku. Stajemy na dywanie z dzieckiem i mówimy, że zamieniamy je teraz w panią / pana jesień (analogicznie można odnieść podane ruchy do innych pór roku). Dorosły opowiada następujące po sobie czynności, które pokazuje a dziecko ma zadanie je naśladować. Oczywiście, pamiętamy, aby także dziecko mogło przejąć naszą rolę i poprowadzić taką zabawę.
Przebieg jesiennej zabawy:

  • naśladowanie ruchów gałęzi drzew poruszanych wiatrem (podnoszenie rąk do góry i poruszanie nimi na wzór ruchów gałęzi drzew);
  • zbieranie grzybów do koszyka (poruszanie rękami na boki, schylanie się po papierowe grzyby);
  • rozrzucanie papierowych liści ( wymachy rąk w górę i w przód);
  • pokazywanie ptakom jak odlecieć do ciepłych krajów (wymachy rąk w górę i w dół);
  • zakładanie czapki, gdy wieje wiatr (składanie rąk nad głową).

Tego typu zabawy wzmacniają poszczególne partie ciała i pomagają w utrzymaniu prawidłowej postawy podczas siedzenia w ławce w szkole.

Terapia ręki- ćwiczenia motoryki małej dla dzieci

Po takiej zabawie nie siadamy od razu do “poważnych” ćwiczeń typu kreślenie szlaczków. W domu mamy możliwość zmienić pracę nad precyzją ruchów dłoni i palców w świetną przygodę. Jak można to zrobić?

Terapia ręki w domu – wykorzystanie narzędzi do wspólnej zabawy

Jakie narzędzia mamy w domu, które można wykorzystać do tej aktywności? Tak naprawdę, jest ich całkiem sporo w zasięgu ręki. Oto kilka propozycji.

  • Pęseta lub szczypce. Dzieci kochają zabawę narzędziami. Przyda nam się pęseta. Za jej pomocą dziecko ma za zadanie przełożyć fasolę, groch czy inne liczmany, do innego pojemnika. Może to być zadanie dla “magazyniera” w sklepie. A co jeśli w sklepie ktoś zmieszał groch i klocki lego? To zadanie dla sprytnej rączki!
  • Pędzel i farby. A teraz czas na zabawę w “malarza”. Potrzebujemy pędzla, kartki papieru i farb plakatowych. Prosimy dziecko o zamknięcie oczu i wysłuchanie utworu, który wybraliśmy do tej aktywności. Po pierwszym odsłuchaniu zapraszamy dziecko do wspólnego malowania obrazu, który ma ukazać nastrój odtwarzanego przez nas utworu. Tak spędzony wspólnie czas to także okazja do rozmów o swoich przeżyciach i emocjach towarzyszącym twórczości.
  • Makulatura. Stare gazety mogą zyskać drugie życie i stać się dziełem sztuki. Tniemy lub rwiemy z dzieckiem gazetę na paski. Każdy taki pasek zgniatamy w kulę. I co dalej? To już zależy od inwencji twórczej naszego małego artysty. Można wykleić nimi kontury wybranego obrazka, zrobić ramkę na zdjęcia lub zamienić te kule w śnieżki. Nie musi przecież sypać śnieg by móc rzucać się śnieżkami.

Terapia ręki ćwiczenia dla dzieci – propozycje zabaw paluszkowych

A co w sytuacji, gdy jesteśmy w podróży albo przedłuża się czas oczekiwania na autobus? Świetną aktywnością, do której nie potrzebujemy zabawek ani akcesoriów są zabawy paluszkowe. Kto z nas nie zna wyliczanki, chociażby “Idzie rak…“. Istnieją wierszyki także dla starszych dzieci. Oto kilka z nich:

  • Wyliczanka “rodzinka”, pokazujemy poszczególne palce dłoni, zaczynając od kciuka. Przebieg zabawy:
    Ten pierwszy to dziadziuś,
    A przy nim babunia.
    Największy to tatuś,
    A przy nim mamunia
    A to ja dziecinka mała
    I oto moja rodzinka cała.
  • Dla miłośników piesków, wyliczanka “pieski”. Przebieg zabawy:
    Wszystkie pieski spały (zaciskamy dłoń w pięść)
    Pierwszy obudził się ten mały(odchylamy mały palec)
    Mały obudził średniego, który spał obok niego (odchylamy drugi palec).
    Gdy średni już nie spał, to duży też przestał odchylamy trzeci palec).
    Trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (odchylamy czwarty palec).
    Cztery pieski szczekały, piątemu spać nie dały (odchylamy kciuk i wymachujemy całą dłonią).

Ćwiczenia terapii ręki przy stoliku – o czym pamiętać?

Czas na trudniejsze, ale nie mniej atrakcyjne zadania. Rozpoczynając pracę przy stoliku z dzieckiem, upewniamy się, że krzesełko, stolik oraz oświetlenie jest dostosowane do możliwości i potrzeb dziecka. To ważne, aby dziecko siedząc mogło zgiąć kolana pod kątem prostym oraz oprzeć swobodnie stopy o podłogę. Zwracamy uwagę na to czy nasze dziecko siedzi z prostymi plecami i utrzymuje odpowiednią odległość od stołu. Przedramiona dziecka powinny być swobodnie oparte na stole. Gotowi? No to czas zacząć przygodę!

Przygotowujemy dwie identyczne kartki (przecięta kartka A4 na pół). W każdym rogu kartki rysujemy identyczne czerwone kropki (mogą być serduszka, pieczątki zwierzątek lub naklejki). Jeśli dziecko wybrało rysunek kotków, bawimy się w rysowanie linii, które kotki bawią się ze sobą. Rozpoczynamy od połączenia dwóch wybranych punktów, z czasem zwiększamy ilość linii. Zadaniem dziecka jest odwzorować je na swojej, identycznej kartce. Oczywiście, nie zapominamy, że dziecko też powinno nas “uczyć”, więc bawimy się uwzględniając zamianę ról. Podobne zadania są dostępne w gotowych kartach pracy:

Zestaw 10 zeszytów Ćwiczeń – Agnieszka Bala


Ćwiczenia w formie zabawy

Warto pamiętać, że to właśnie podczas zabawy dzieci najwięcej się uczą. Wspólne zabawy mogą być proste, ale zarazem pomóc w usprawnianiu dużej i małej motoryki naszego dziecka. Poza tym, czas spędzony w rodzinnej atmosferze służy budowaniu bezcennych więzi z naszymi pociechami. Radosna zabawa to podstawa!

Zestaw małego archeologa

Głodna psina Halina

Układanka mozaika kulki



Autor wpisu:
Emilia Płecha
Emilia Płecha

Emilia Płecha - pedagog i terapeuta zajęciowy. Prowadzi terapię w Centrum Terapii i Rozwoju Dzieci Juniora w Lublinie. Skutecznie pracuje z dziećmi z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym z dziećmi: z autyzmem, z zespołem Aspergera, dysleksją, niedosłuchem, opóźnionym rozwojem mowy.

Odwiedź nas na Facebooku!
WYŚLIJ KOSZYK