Czym jest dysleksja?

Spis treści

Dysleksja obejmuje specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które mają charakter wielopłaszczyznowy. Często trudności w nauce dotyczą także umiejętności rachowania, nieprawidłową pisownię wyrazów, błędy gramatyczne, niewyraźną pisownię i wiele innych.

Powyższe trudności nie są związane z niskim ilorazem inteligencji, opieszałością dziecka lub jego lenistwem. Podłoże trudności leży często w tym w jaki sposób mózg odbiera i przetwarza informacje napływające z bodźców słuchowych, czuciowych, wzrokowych i ruchowych. Na tempo nabywania umiejętności czytania i pisania ma niejednokrotnie wpływ lateralizacja dziecka (dominacja strona ucha, oka, ręki i nogi). Dzieci, u których zdiagnozowano dominację lewego oka poświęcą więcej czasu na nabycie umiejętności czytania. Z powyższą dominacją oka, przetwarzanie materiału wizualnego może odbywać się w odwrotnym kierunku (od prawej do lewej) niż to przyjęte w naszej szerokości geograficznej, tzn. od strony lewej do prawej. Podobnie tzw. “lewouszność” może się okazać przyczyną gorszych wyników w dyktandach.

Diagnoza dysleksji

W obecnym systemie edukacji, diagnozę dysleksji dziecko otrzymuje w wieku szkolnym, podczas gdy wczesne manifestacje trudności w uczeniu się, można zaobserwować już w wieku przedszkolnym. W obawie przed etykietowaniem dzieci “zagrożeniem dysleksją”, wiele z nich otrzymuje diagnozę w szkole podstawowej, i tak naprawdę dopiero wtedy rozpoczyna intensywną pracę ze specjalistami. Niestety często w tamtym czasie występują już u dziecka zaawansowane trudności w opanowaniu czytania i pisania zgodnie z oczekiwanym poziomem w szkole podstawowej. Późna diagnoza, późno udzielona pomoc terapeutyczna skutkuje nie tylko zaniżonymi wynikami w nauce, lecz także zaniżonym poczuciem własnej wartości i sprawstwa.

Dlaczego warto, jak najwcześniej rozpocząć terapię

Odpowiednio wczesna interwencja ze strony Rodziców i specjalistów pozwala na jak największe zniwelowanie obecnych i przyszłych trudności w nauce i chroni dziecko przed konsekwencjami psychologicznymi i społecznymi. Towarzyszący dziecku stres edukacyjny wpływa negatywnie na pozostałe funkcje poznawcze i ogólne samopoczucie dziecka.

W pracy z dziećmi z dysleksją ważne jest podejście wielopłaszczyznowe obejmujące m. in. ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej, stymulację lewej półkuli mózgu, rozumienie relacji czasowych oraz przyczynowo – skutkowych oraz wprowadzenie Symultaniczno – Sekwencyjnej Nauki CzytaniaⓇ. W naszym sklepie dostępny jest dział, którego oferta uwzględnia szeroki zakres pomocy dydaktycznych uwzględniających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z dysleksją –
https://juniora.pl/terapia-dzieci-z-dysleksja.

Polecane pomoce dla dzieci i uczniów z dysleksją

Polecamy:

Źródło:
Cieszyńska-Rożek J., 2013, Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków s. 213 – 220
Cieszyńska J., 2004, Dysleksja jako konsekwencja zaburzeń procesów symultanicznych i sekwencyjnych,W: „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica II”, pod red. L. Bednarczuka, E. Stachurskiego, T. Szymańskiego, Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej, Kraków

Autor wpisu:
Juniora.pl
Juniora.pl

Od prawie 10 lat pomagamy rodzicom, terapeutom i logopedom w doborze odpowiednich pomocy terapeutycznych, dydaktycznych i logopedycznych do pracy z dziećmi. Specjalizujemy się w pomocach przeznaczonych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju, pracującymi według zasad Metody Krakowskiej.

Facebook
Odwiedź nas na Facebooku!
Aktualności

Urlop!

W czwartek i piątek 15, 16 sierpnia mamy wolne.

Zamówienia złożone w te dni wyślemy po weekendzie. (poniedziałek 19 sierpnia)

* W tym okresie można składać zamówienia. Informacja dotyczy czasu wysyłki.

Ja W Bezpiecznym Świecie - 34740
Placówki oświatowe

Sklep juniora.pl od lat zaopatruje placówki oświatowe w pomoce dydaktyczne, terapeutyczne i logopedyczne. Zawsze chętnie służymy pomocą w wyborze produktów i staramy się jak najbardziej ułatwić proces zakupu.

  • Wystawiamy faktury dla placówek oświatowych z odroczonym terminem płatności 14 dni.
  • Na fakturze VAT widnieją oddzielne dane Nabywcy i Odbiorcy, bez nazwiska zamawiającego
  • Masz pytania? Chętnie odpowiemy 😉

👉🏼 Więcej informacji

WYŚLIJ KOSZYK