Dysleksja obejmuje specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które mają charakter wielopłaszczyznowy. Często trudności w nauce dotyczą także umiejętności rachowania, nieprawidłową pisownię wyrazów, błędy gramatyczne, niewyraźną pisownię i wiele innych.
Powyższe trudności nie są związane z niskim ilorazem inteligencji, opieszałością dziecka lub jego lenistwem. Podłoże trudności leży często w tym w jaki sposób mózg odbiera i przetwarza informacje napływające z bodźców słuchowych, czuciowych, wzrokowych i ruchowych. Na tempo nabywania umiejętności czytania i pisania ma niejednokrotnie wpływ lateralizacja dziecka (dominacja strona ucha, oka, ręki i nogi). Dzieci, u których zdiagnozowano dominację lewego oka poświęcą więcej czasu na nabycie umiejętności czytania. Z powyższą dominacją oka, przetwarzanie materiału wizualnego może odbywać się w odwrotnym kierunku (od prawej do lewej) niż to przyjęte w naszej szerokości geograficznej, tzn. od strony lewej do prawej. Podobnie tzw. “lewouszność” może się okazać przyczyną gorszych wyników w dyktandach.
Diagnoza dysleksji
W obecnym systemie edukacji, diagnozę dysleksji dziecko otrzymuje w wieku szkolnym, podczas gdy wczesne manifestacje trudności w uczeniu się, można zaobserwować już w wieku przedszkolnym. W obawie przed etykietowaniem dzieci “zagrożeniem dysleksją”, wiele z nich otrzymuje diagnozę w szkole podstawowej, i tak naprawdę dopiero wtedy rozpoczyna intensywną pracę ze specjalistami. Niestety często w tamtym czasie występują już u dziecka zaawansowane trudności w opanowaniu czytania i pisania zgodnie z oczekiwanym poziomem w szkole podstawowej. Późna diagnoza, późno udzielona pomoc terapeutyczna skutkuje nie tylko zaniżonymi wynikami w nauce, lecz także zaniżonym poczuciem własnej wartości i sprawstwa.
Dlaczego warto, jak najwcześniej rozpocząć terapię
Odpowiednio wczesna interwencja ze strony Rodziców i specjalistów pozwala na jak największe zniwelowanie obecnych i przyszłych trudności w nauce i chroni dziecko przed konsekwencjami psychologicznymi i społecznymi. Towarzyszący dziecku stres edukacyjny wpływa negatywnie na pozostałe funkcje poznawcze i ogólne samopoczucie dziecka.
W pracy z dziećmi z dysleksją ważne jest podejście wielopłaszczyznowe obejmujące m. in. ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej, stymulację lewej półkuli mózgu, rozumienie relacji czasowych oraz przyczynowo – skutkowych oraz wprowadzenie Symultaniczno – Sekwencyjnej Nauki CzytaniaⓇ. W naszym sklepie dostępny jest dział, którego oferta uwzględnia szeroki zakres pomocy dydaktycznych uwzględniających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z dysleksją –
https://juniora.pl/terapia-dzieci-z-dysleksja.
Polecane pomoce dla dzieci i uczniów z dysleksją
Polecamy:
- https://juniora.pl/cwiczenia-pamieci-cwiczenia-koncentracji-cz-1/
- https://juniora.pl/ukladanki-lewopolkulowe-zestaw/
- https://juniora.pl/zeszyt-cwiczen-7-planowanie-ruchu-reki-a-bala/
- https://juniora.pl/dysleksja-7-8-lat-cwiczenia-funkcji-poznawczych-dla-dzieci-zagrozonych-dysleksja/
- https://juniora.pl/planowanie-ruchu-reki/
- https://juniora.pl/percepcja-sluchowa-ksiazeczkacd/
- https://juniora.pl/kocham-sie-uczyc-odwracamy-obrazki-aby-dziecko-kochalo-czytac-nie-balo-sie-geometrii/
- https://juniora.pl/pakiet-moje-sylabki-zestaw-od-1-5-nowe-wydanie/
- https://juniora.pl/magiczny-trojkat-stymulacja-funkcji-wzrokowych/
- https://juniora.pl/dyskalkulia-cwiczenia-umiejetnosci-matematycznych-czesc-1/ i wiele, wiele innych.
Źródło:
Cieszyńska-Rożek J., 2013, Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków s. 213 – 220
Cieszyńska J., 2004, Dysleksja jako konsekwencja zaburzeń procesów symultanicznych i sekwencyjnych,W: „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica II”, pod red. L. Bednarczuka, E. Stachurskiego, T. Szymańskiego, Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej, Kraków
Juniora.pl
Od prawie 10 lat pomagamy rodzicom, terapeutom i logopedom w doborze odpowiednich pomocy terapeutycznych, dydaktycznych i logopedycznych do pracy z dziećmi. Specjalizujemy się w pomocach przeznaczonych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju, pracującymi według zasad Metody Krakowskiej.
Facebook