Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy… o warzywach i owocach po Krakowsku 🙂
Kochani,
dziś o owocach i warzywach, ale oczywiście po Krakowsku! 🙂
Wiadomo, wszem i wobec, że wiele naszych cudnych dzieci nie lubi właśnie owoców i warzyw, ale te akurat, uwielbiają wszystkie dzieci. Uwaga, nie tylko dzieci, również rodzice i terapeuci 🙂
Zapraszam, będzie kolorowo i terapeutycznie.
Mała uczta …no bardziej dla ducha.
Jak widać urzekają kolorystyką, fajnym wykonaniem z twardego tworzywa, spełniają swoją ogromną rolę w terapii.
Możemy ćwiczyć : rzeczowniki ( nazwy) , kategoryzacje, sekwencje, matematykę, zabawę tematyczną, sekwencje słuchowe, pamięć sekwencyjną, symultaniczną, przyimki, wykluczanie ze zbioru, kodowanie.
Wszystko po to aby zbudować system językowy w umyśle dziecka. Ten system językowy służy nie tylko komunikacji, język to także narzędzie poznawania świata. Zacznę od…
Przygotowanie do czytania globalnego
1 etap to układnie takiego samego przedmiotu do takiego samego
2 etap to układanie różnych egzemplarzy (jabłko do innego jabłka)
3 etap – układanie obrazka do obrazka (identyczne obrazki),* etap układanie obrazka do przedmiotu ( zdjęcie ), *układanie podpisu (wielki druk) do przedmiotu ( zdjęcie)
Następnie kategoryzacja – dla bardziej zaawansowanych – kategoryzacja tematyczna np. banany / jabłka, ogórki / papryka. Później możemy również ćwiczyć kategoryzację :warzywa / owoce .
Kategoryzacja jest porządkowaniem obiektów na podstawie ujęcia cech wspólnych (podobieństwo) i cech różnicujących. ( Prof. J. Cieszyńska Rożek ” Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, str.421). Wykrywanie podobieństw między elementami jest zadaniem rozwiązywanym przede wszystkim w prawej półkuli, odnalezienie różnic wymaga już udziału lewej półkuli.
Sekwencje – bardzo ważny element terapii. Sekwencje ze sobą współistnieją. Naśladowanie, kontynuacja i uzupełnianie.
Zdrowego dziecka nie trzeba uczyć naśladowania. Nabywa je w sposób naturalny. W terapii ćwiczymy naśladowanie aby dziecko uczyło sie „wyłapywania”, abstrahowania reguły.
Naśladowanie – 2 – elementowych sekwencji. W kolejnych etapach 3, 4,5 elementowych sekwencji.( 5 elementów to najwięcej).
Uzupełnianie sekwencji – wprowadzamy kiedy dziecko jest gotowe. Najwyższa forma pracy z regułą.
Czytanie i matematyka – Ćwiczenie dzięki , któremu ćwiczymy czytanie jak i matematykę po Krakowsku.
Tak naprawdę uczymy się w trakcie zabawy tematycznej. Oczywiście wykorzystujemy też naprzemienność, raz ja gotuję, raz dziecko – odczytując przepis 🙂
Pamięć – sekwencje słuchowe – połóż jabłko i banana / połóż paprykę, kukurydzę, ogórka
Wykluczenie ze zbioru – dziecko musi wyabstrahować regułę. Osobiście bardzo lubię te ćwiczenia. Uwielbiam patrzeć jak jak dzieci szukają rozwiązania. Szukają odpowiedzi ” co nie pasuje”. Jak dzieją się te wszystkie ” magiczne rzeczy w ich mózgu”…widać to w ich pięknych oczach.
Ćwiczenie działania lewej półkuli mózgu są bardzo ważne dla stymulacji funkcji poznawczych dziecka.
Zauważenie różnic występujących między przedmiotami jest podstawą uczenia się czytania, pisania, ogólnie wiedzy o świecie.
Aby zauważyć odmienność jednego elementu trzeba dostrzec wspólne cechy pozostałych przedmiotów, tworzących daną kategorię.
Nazwanie (zwerbalizowanie podobieństwa – kategoria ogólna WARZYWA) opiera się na umiejętności globalnego spostrzegania prawej półkuli mózgu.
Wykorzystałam zestaw laleczek: „LALKI MIEJSKA RODZINA-GOKI”
Przyimki – zaczynamy naukę od przestrzennych relacji. Później wprowadzamy bardziej abstrakcyjne np. „idziemy na pizzę”.
W połączeniu z rzeczownikiem lub zaimkiem rzeczownym stanowi tzw. wyrażenie przyimkowe.
Do nauki możemy wykorzystać dodatkowo: zestaw sypialnia
Pamięć – możemy ćwiczyć pamięć symultaniczną (prawpółkulową) i sekwencyjną (lewopółkulową).
Pamięć symultaniczna (globalna)umożliwia nam zapamiętywanie całych zbiorów czy pakietów informacji wzrokowych, słuchowych i językowych. Jest zależna od przekazów emocjonalnych.
Pamięć sekwencyjna (lewopółkulowa)pozwala nam na zapamiętywanie serii linearnie pokazywanych przedmiotów czy bodźców.
Poniżej ćwiczenie pamięci sekwencyjnej.
Ćwiczymy tez rozumienie mowy i sekwencje słuchowe np. : daj ogórka tacie, banana mamie a Tosi marchewkę. Daj truskawkę tacie, mamie banana, a Tosi marchewkę. Itd. Możemy ćwiczyć to oczywiście naprzemiennie.
Zachęcam do pracy z kolorowymi, śmiejącymi się owocami i warzywami . Dzieci bardzo lubią pracować i uczyć się z wykorzystaniem tej pomocy.
Przyjemnej Krakowskiej pracy! 🙂
Karolina Sulkowska
Karolina Sulkowska – mama Tosi i Karolka. Psycholog i terapeuta Metody Krakowskiej. Prowadzi terapię z dziećmi w Gabinecie Terapeutycznym PAPLA Karolina Sulkowska