Laleczki w kropeczki i paseczki i nie tylko – doskonała pomoc :-)

Pomoce dla dzieci
Spis treści

Rodzina to Skarb i w naszym życiu i w Metodzie Krakowskiej 🙂

Nowa pomoc z wydawnictwa Lelin “Lalki Rodzina z bobasem 7 sztuk” jest też na to dowodem:-)
Drewniane, pięknie wykonane, uśmiechnięte figurki zachęcają nas do pracy.


Pomysły na zabawę z laleczkami

Możemy wykorzystać je na wiele sposobów. Jak?

Przyda nam się do ćwiczenia czytania wyrazów globalnych (rzeczowników), fleksji, przyimków, zabawy symbolicznej i kierowanej, naśladownictwa, ćwiczeń manualnych ( nogi i ręce kukiełek można zginać tak, aby mogły np usiąść), a także ćwiczeń dialogu i interakcji i wykluczania ze zbioru.

Ale po kolei.


“Zrób jak ja!”- zabawa stymulująca rozwój naśladownictwa


Poruszamy laleczką i mówimy ” lala idzie”, kładziemy i czekamy na reakcje dziecka. Innym przykładem jest: lala idzie spać, lala robi papa. Zawsze odkładamy laleczkę w oczekiwaniu na reakcje dziecka.


Wyrazy globalne- nauka czytania poprzez zabawę


Wiadomo, że jednym z pierwszych etapów w Metodzie Krakowskiej jest uczenie się wyrazów globalnych, czyli rzeczowników. Nim przejdziemy do nauki na obrazkach pracujemy na przedmiotach. I tu nasza uśmiechnięta 3 pokoleniowa rodzinka jest jak znalazł 🙂 Możemy ćwiczyć różne zestawy 🙂

UWAGA! Dla dzieci początkujących w terapii, nabywających dopiero system językowy szczególnie polecam zestaw z ich imieniem i rodzeństwa czy znajomych dzieci z rodziny.


Wyrazy globalne- nauka czytania poprzez zabawę


Oczywiście tworzenie kategorii tematycznych zależy od wiedzy dziecka i poziomu rozumienia i budowania języka. Jeśli jednak możemy je już wprowadzić może to być np taki zestaw lalki / autka.


Jeśli akurat mamy “na stanie” w domku dodatkowe laleczki i co więcej córeczka łaskawie 🙂 nam je “wypożyczy”, możemy ćwiczyć przygotowanie do czytania globalnego czyli : układania różnych egzemplarzy laleczek ( mama, tata, siostra).


Programowanie języka – czasowniki


Ćwiczymy czasowniki : ŚPI, LEŻY, SIEDZI, STOI ,IDZIE lub LALA ŚPI, LALA LEŻY, LALA SIEDZI


Stymulowanie rozwoju języka – budowanie prostych zdań


Laleczki mogą być pomocne w budowaniu pierwszych zdań typu ” Mama ma misia”. Możemy skorzystać z innych pomocy np Rzeczowniki – Zabawki firmy Arson


Programowanie języka – fleksja


Jeżeli dziecko jest już na tym etapie laleczki posłużą nam również do ćwiczeń fleksji. Ćwiczymy prawidłową odmianę rzeczowników przez przypadki i utrwalamy użycie form fleksyjnych.

Pokazujemy np. laleczkę mamę i mówimy ” jest mama” , po czym zakryć przedmiot i zapytać ” kogo nie ma”?


Nauka relacji przestrzennych – przyimki


Kolejna forma ćwiczeń mogą być przyimki. Wykorzystując jeszcze pomoc Mebelki do sypialni – można ćwiczyć na wiele sposobów. I wiele przyimków 🙂 oto przykład:


Pomysły na zabawę tematyczną z wykorzystaniem laleczek

Zabawę taką podejmują dzieci, które rozumieją i używają już język. Takie zabawy wymagają współdziałania, interakcji, jak i sekwencji działań. My przy stoliku możemy powoli wprowadzać elementy takiej zabawy już na początku terapii. Możemy bawić się np. w rodzinę na wakacjach, w przedszkole ( pani i dziecko) , w położenie spać bobo (możemy tu wykorzystać zestaw Mebelki do sypialni do kupienia w naszym sklepie juniora.pl – https://juniora.pl/mebelki-do-sypialni-goki-p-1720.html).


“Co nie pasuje?”- czyli wykluczanie ze zbioru

Ćwiczenie działania lewej półkuli mózgu są bardzo ważne dla stymulacji funkcji poznawczych dziecka.
Zauważenie różnic występujących miedzy przedmiotami jest podstawą uczenia się czytania, pisania, ogólnie wiedzy o świecie. Aby zauważyć odmienność jednego elementu trzeba dostrzec wspólne cechy pozostałych przedmiotów, tworzących daną kategorie. Nazwanie (zwerbalizowanie podobieństwa – kategoria ogólna laleczki) opiera się na umiejętności globalnego spostrzegania prawej półkuli mózgu.

Zestaw będzie pomocny również do zabawy z rozbudowanymi sekwencjami ( przygotuje nas to do zabawy kierowana). Np ” pan idzie do sypialni, otwiera szafę, wyciąga pidżamę i kładzie się spać”.

Niezastąpiony również do ćwiczeń dialogu, rozwiązywania konfliktów, kłótni np. między rodzeństwem. Ćwiczymy relacje i towarzyszące im emocje.

Przy zabawie dzieci ćwiczą też rączki manewrując pałeczkami. Dziecko może próbować posadzić lalkę, postawić, pokazać jak idzie.

Laleczki tak naprawdę mogą nam służyć do niezliczonej ilości ćwiczeń. Takie ćwiczenia są bardziej atrakcyjne dla dzieci a laleczki po terapii/ pracy posłużą świetnej zabawie!

Polecam gorąco ” do tańca (do zabawy) i do różańca ( do pracy)”!

Autor wpisu:
Karolina Sulkowska

Karolina Sulkowska – mama Tosi i Karolka. Psycholog i terapeuta Metody Krakowskiej. Prowadzi terapię z dziećmi w Gabinecie Terapeutycznym PAPLA Karolina Sulkowska

Odwiedź nas na Facebooku!
WYŚLIJ KOSZYK