waluta:  
Katalog Juniora.pl
   pomoce logopedyczne okładka  
 Do pobrania:)
ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE

Ćwiczenia lewopółkulowe to grupa ćwiczeń, która  koncentruje się przede wszystkim na stymulowaniu lewej półkuli mózgu, która: analizuje, przetwarza linearnie, porządkuje sekwencyjnie, wykrywa relacje, a to wszystko  ma ogromny wpływ na: mowę, czytanie, pisanie i funkcje intelektualne.
Linearność  łączy wszystkie te ćwiczenia. Polega na porządkowaniu elementów krok po kroku, od lewej strony do prawej.

Sekwencje, szeregi, relacje oraz kodowanie i układanki lewopółkulowe – oto kilka przykładów ćwiczeń.

Sekwencje

Sekwencje wzrokowe
Możemy  ćwiczyć je na materiale: tematycznym (obrazki, przedmioty), atematycznym (figury geometryczne oraz symbole) oraz  językowym (samogłoski, sylaby, wyrazy, zdania).

Etap pierwszy.
Zaczynamy od dwóch elementów.
Uczymy naśladowania sekwencji: „Taki tu, taki tu”.


Etap drugi.

Uczenie się przez współdziałanie.
1. Kontynuowanie sekwencji złożonej z dwóch elementów.
    Układamy sekwencję: czerwony, żółty, czerwony, "co dalej?"
   

Kontynuacja sekwencji trzyelementowej.



2.Uzupełnianie sekwencji.
   Układamy sekwencję bez jednego elementu. Dziecko musi dopasować brakujący obrazek.


Inne ćwiczenie. Powtarzanie sekwencji uderzeń.


Sekwencje możemy układać z: klamerek, nakrętek, kamyków, kasztanów, kolorowych obrazków, spinaczy, doskonale sprawdzają się liczmany i wiele, wiele innych przedmiotów.  Bardzo potrzebna jest wielość materiału, jego różnorodność i częste powtarzanie ćwiczeń. Możemy łączyć układanie sekwencji z ćwiczeniami grafomotorycznymi poprzez wyklejanie, nawlekanie, wpinanie elementów itd.


Zamiana roli. Franek uczy lalkę.


Sekwencje słuchowe

Ściśle wiążą się z ćwiczeniami pamięci sekwencyjnej.
Nasze ulubione ćwiczenie - "Gotujemy obiad".
Powoli i starannie proszę: "Włóż do garnka po kolei: kukurydzę, marchewkę, paprykę".


"Włóż do garnka po kolei: MO,MI"


Możemy powtarzać sekwencje: samogłosek, sylab, wyrazów. :)

Sekwencje ruchowe

Mycie zębów, chodzenie po schodach, gotowanie, ubieranie się i wiele innych, to sekwencje czynności, które wykonujemy każdego dnia. Ucząc samodzielnego ubierania się, uczymy sekwencji ruchowych.
Doskonałym ćwiczeniem jest  bezpośrednie naśladowanie ruchów rodzica podczas śpiewania  "piosenki z pokazywaniem”, nauka układu tanecznego lub ćwiczenia gimnastyczne.

Uderzanie w ten sam klocek, jedno z pierwszych ćwiczeń sekwencji ruchowych.



Szeregi

Etapy są takie same, jak w przypadku sekwencji:
1.
Uczenie się przez naśladownictwo
2.
Uczenie się przez współdziałanie (kontynuowanie i uzupełnianie szeregu).
3.Uczenie się przez instrukcję.

Zaczynamy od trzech elementów.

Mogą być rosnące lub malejące.


Mogą mieć malejącą lub rosnącą intensywność barw.


Mogą polegać na stopniowym domykaniu rysunku.


Ćwiczymy także na przedmiotach.


Relacje

Relacja pokazuje powiązanie między dwoma lub większą liczbą elementów. Podczas tych ćwiczeń trzeba dostrzec  zarówno różnicę pomiędzy tymi elementami, jak i wspólną zależność, która pomiędzy nimi zachodzi.



Relacje  - cienie.


Układanka - analiza i synteza oraz relacje między elementami układanki.



Poprzez dostrzeganie związków dziecko uczy się relacji:
- przestrzennych (na krześle, obok domu),
- czasowych (rano, w piątek, po śniadaniu),
- gradualnych (np. większy-mniejszy; pusty-pełny, gruby-chudy),
- przyczynowo-skutkowych (lekarstwo na katar, zupa na obiad).


Kodowanie - szyfrowanie

Pod określonym kolorem kryje się obrazek.


Symbol określa kolor.



Symbole możemy wykorzystać także do zabawy ruchowej, np. pokazujemy rysunek: kółka - klaśnij, kwadratu - tupnij, trójkąta - podskocz.

Układanki lewopółkulowe

Klasyka gatunku - układanki lewopółkulowe Wydawnictwa Centrum Metody Krakowskiej.



"Ułóż tak samo". Układanka obrazkowa tematyczna,


atematyczna,


językowa.


Polecamy również muzykowanie. Pobudza wiele obszarów mózgu, sprzyja jego plastyczności i jest także doskonałym ćwiczeniem lewopółkulowym.
Gra na instrumencie to m.in
: sekwencje, kodowanie, odwzorowywanie, relacje i świetna zabawa.
                     




Ćwiczenia lewopółkulowe mają dwa główne zadania - przygotowują do nauki języka oraz uczą stosowania reguł i dostrzegania związków między różnymi elementami, dlatego częste powtórzenia wszystkich tych ćwiczeń dają efekt w postaci wyraźnej poprawy poziomu komunikacji.

 
Miłej zabawy!



Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem



*Opis teoretyczny na podstawie:
-książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 400-403, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński
-pomocy terapeutycznej prof.Jagody Cieszyńskiej, mgr Agaty Dębickiej, Centrum Metody Krakowskiej "Szeregi".




Pomoce do ćwiczeń lewopółkulowych  można znaleźć w sklepie Juniora.pl w dziale ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE








Zobacz też:

MENU BLOGA       NAUKA CZYTANIA - SAMOGŁOSKI     SAMOGŁOSKOWY ZAWRÓT GŁOWY       TAKI SAM  


 ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.1            ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.2               GRAFOMOTORYKA     


 ĆWICZENIA PAMIĘCI                     KATEGORYZACJA           WYKLUCZANIE ZE ZBIORU               ANALOGIE


ĆWICZENIA  LEWOPÓŁKULOWE        PROGRAMOWANIE JĘZYKA           LUSTERECZKO POWIEDZ ....      O RANY POKÓJ SYPIALNY!   



 NA STRAGANIE W DZIEŃ TARGOWY        
'ZNAJDŹ I POLICZ KOLORY' HAPE       LALECZKI W KROPECZKI I PASECZKI     
 


 DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 1              DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 2               DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 3        

 

 





 

Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.