Analiza i synteza wzrokowa

Pomoce dla dzieci

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą pomocy terapeutycznych do ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej. Znajdują się tu podręczniki, zeszyty ćwiczeń, układanki, gry edukacyjne i inne pomoce dydaktyczne niezbędne dla dzieci, które mają problemy rozwojowe, jak i dzieci, które rozwijają się prawidłowo. Spostrzeganie i analizowanie to umiejętności niezbędne w procesie uczenia się, a szczególnie nauki języka, czytania i pisania.

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej obejmują m.in.:

  • umiejętność wyodrębniania elementów z całości
  • umiejętność złożenia w całość poszczególnych elementów.
Gry edukacyjne
edukacyjne gry

Wyświetlanie 1–36 z 68 wyników

Analiza i synteza wzrokowa

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej to układanie obrazów z części oraz: uzupełnianie brakujących części obrazu, ćwiczenia “taki sam”, wyszukiwanie różnic między obrazkami, odwracanie obrazków, identyfikowanie odwróconych obrazków, układanie wzorów z klocków.
Dobrze opanowana umiejętność analizy i syntezy ułatwia naukę czytania ze zrozumieniem i pisania, a jej ćwiczenia są ćwiczeniami lewopółkulowymi.

Układanie obrazu z części to podstawa ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej.
Pracę rozpoczynamy od obrazków tematycznych kolorowych o wyraźnym konturze po to, by w efekcie dojść do ćwiczeń na materiale atematycznym – literopodobnym. Stopień trudności dostosowujemy do możliwości dziecka. ∗

Oto przykłady najprostszych ćwiczeń na materiale ciętym pionowo i poziomo.
Skserowany obrazek z ulubionej pomocy:) tniemy przy dziecku i prosimy: „Ułóż”.

Analiza i synteza wzrokowa - Dziecko układa prosty obrazek

Sympatyczna układanka. Przy okazji powtarzamy wyrażenia dźwiękonaśladowcze, możemy dołożyć etykiety z nazwami zwierząt (czytanie globalne).

Analiza i synteza wzrokowa - sympatyczna układanka

“Symetria” i polecenie: “Dołóż”.

Analiza i synteza wzrokowa - ćwiczenie symetrii

Materiał czarno biały. Układanie postaci ludzkiej z dwóch części.

Analiza i synteza wzrokowa - układanie postaci człowieka

Kolejno, utrudniamy zadania – tniemy obrazek na trzy, cztery i więcej części.

Analiza i synteza wzrokowa - układanie obrazka z czterech części

Materiał atematyczny i coraz więcej elementów.

Analiza i synteza wzrokowa - materiał atematyczny

Pomoce cięte po skosie. Kolorowe.

Analiza i synteza wzrokowa - obrazek cięty po skosie

…i czarno białe (tu sprawdzą się np. pocięte kolorowanki i rysunki, które sami możemy zrobić)

Analiza i synteza wzrokowa - obrazek cięty po skosie 2

Trochę inne ćwiczenie:

Analiza i synteza wzrokowa - układanie kolorowego obrazka

Atematyczne kolorowe, coraz więcej elementów itd. 🙂

Analiza i synteza wzrokowa - układanka z wielu elementów

Analiza i synteza wzrokowa – a dlaczego nie puzzle?

Na zdjęciach Franio układa kotka. Obraca klocek, dopasowuje. Wie, że powinien tu pasować, ale analizuje cały obraz, tak aby klocek pasował. W analizie wzrokowej istotne są bowiem relacje między elementami układanki, obrazu.

Analiza i synteza wzrokowa - Dziecko układa obrazek kotka

Z puzzlami jest inaczej, element układanki bardzo łatwo dopasować, nie trzeba go obracać, bo wycięcia stanowią ogromną podpowiedź. Jest to forma miłego spędzenia czasu z dziećmi, ale niewiele wnosi do rozwoju malucha.

Analiza i synteza wzrokowa - dziecko układa puzzle

Ku pamięci! Pilnujemy, by maluch pracował dominującą ręką, no i siedzimy po prawej stronie dziecka 😉

Stymulacja wzrokowa – kiedy?

Najlepszym czasem prowadzenia stymulacji wzrokowej dziecka jest drugi, trzeci i czwarty rok jego życia. Wówczas dziecko spostrzega (odbiera znaczenie), następnie aktywnie spostrzega (szuka elementu, różnicy itp.) oraz aktywnie spostrzega w działaniu (uzupełnia obraz, układa według wzoru, tworzy wzór).

Przedstawione na zdjęciach grupy ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej to tylko przykłady i mają różny stopień trudności: od kolorowych tematycznych po materiał atematyczny czarno biały.

1. Taki sam

Analiza i synteza wzrokowa - taki sam

2. Układnie obrazu z części – Analiza i synteza wzrokowa cz.1

Analiza i synteza wzrokowa - układanie obrazu z części

3. Uzupełnianie brakujących elementów obrazu.

Analiza i synteza wzrokowa - uzupełnienie brakujących części obrazu

Analiza i synteza wzrokowa - uzupełnienie brakujących części obrazu 2

„Czyja głowa, czyj ogon?”

Analiza i synteza wzrokowa - uzupełnienie brakujących części obrazu 3

To także rysowanie brakujących elementów obrazu.

Analiza i synteza wzrokowa - rysowanie brakujących części obrazu

Szukanie poszczególnych elementów dużego obrazka.

Analiza i synteza wzrokowa - szukanie elementów dużego obrazka

Analiza i synteza wzrokowa - szukanie elementów dużego obrazka 2

“Cienie”

Analiza i synteza wzrokowa - cienie

Analiza i synteza wzrokowa - cienie 1

Analiza i synteza wzrokowa - cienie 2

4. Wyszukiwanie różnic.

Analiza i synteza wzrokowa - wyszukiwanie różnic

Analiza i synteza wzrokowa - wyszukiwanie różnic 2

Tu obrazki różni jeden szczegół.

Analiza i synteza wzrokowa - wyszukiwanie różnic 3

5. Odwracanie obrazków.

Analiza i synteza wzrokowa - odwracanie obrazków

6. Identyfikacja odwróconego obrazu.

Identyfikacja odwróconego obrazu

Identyfikacja odwróconego obrazu 1

7. Układanie wzorów z klocków.

“Ułóż auto.”

Analiza i synteza wzrokowa - układanie auta

„Ułóż tak samo”.

Analiza i synteza wzrokowa - ułóż tak samo

Układanki lewopółkulowe

Analiza i synteza wzrokowa - układanki lewopółkulowe

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej poprzedzone są etapem, w którym nawiązujemy kontakt wzrokowy z dzieckiem i utrzymujemy wspólne pole uwagi. Ten etap jest utrudniony a nawet niemożliwy do osiągnięcia u dzieci z problemami rozwojowymi, które często oglądają telewizję, korzystają z komputerów, smartfonów i tabletów.

Dlatego dzieciom z opóźnionym rozwojem mowy oraz z zaburzeniami rozwojowymi nie należy dawać do zabawy elektronicznych zabawek oraz urządzeń wysokich technologii (smartfonów, tabletów).

Jak zawsze: pilnujemy wybranej rączki, siedząc po prawej stronie malucha, który zadania wykonuje (analizuje) od lewej do prawej 😉

Miłej zabawy!

Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem

Pani Aleksandra jest logopedą – neurologopedą. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899

∗Opis teoretyczny na podstawie “Stymulacja i terapia. Przygotowanie do nauki czytania”. Agnieszka Fabisiak Majcher, Marta Korendo, Elżbieta Ławczys. Wydawnictwo WiR oraz książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 389-392, str. 90-94, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński.

Odwiedź nas na Facebooku!
WYŚLIJ KOSZYK