Taki sam – wstęp do kategoryzacji

Pomoce dla dzieci
Spis treści

Dobieranie przedmiotu na zasadzie podobieństwa – pomysły na zabawę

Zaczynamy od przedmiotów.  Dziecko dopasowuje taki sam przedmiot . Mogą to być kubeczki, zabawki, klamerki, klocki, autka, liczmany, nakrętki, cukierki, a także ustawione na dywanie kręgle, czy piłki i wiele  innych przedmiotów, które są takie same.

Taki sam - wstęp do kategoryzacji
Taki sam - wstęp do kategoryzacji
wstęp do kategoryzacji

Można także ćwiczyć: “Daj taki sam”.

Nauka znaczeń przez dokładanie zabawek tego samego rodzaju

Nauka znaczeń, takie samo słowo : “Auto – auto. Lala – lala.”

Nauka pracy na materiale obrazkowym – etapy

Kolejnym etapem jest dopasowywanie obrazka do przedmiotu. Dopiero kiedy dziecko będzie potrafiło to zrobić, można przejść do pracy na samych obrazkach.

Zaczynamy od obrazków tematycznych kolorowych, później tematycznych czarno – białych. Możemy używać tu np. gier memo; naklejek piankowych; własnych rysunków, które możemy skopiować ;„kart Piotrusia” (jeżeli mają takie same pary); przez siebie stworzonych pomocy z gazetek reklamowych. Urozmaiceniem może być np. samodzielne wklejanie takiego samego rysunku do zeszytu.

Kolejno, wprowadzamy  materiał atematyczny kolorowy (np. figury geometryczne), potem czarno biały symboliczny (literopodobny) i samogłoski, a z czasem sylaby.

Zgodnie z zasadami terapii neurobiologicznej ćwiczenia “taki sam” powinny być wykonywane od lewej strony do prawej, po ówczesnym pokazaniu dziecku reguły zadania. Może to być utrudnione na początku pracy lub w przypadku dzieci z problemami ruchowymi – wtedy pracujemy ręką dziecka.

Wyjątkiem tej zasady jest sytuacja, kiedy dziecko otrzymuje do rączki pojedyncze obrazki do dołożenia.
Dziecko powinno pracować zawsze wybraną ręką, a terapeuta lub rodzic powinien siedzieć po prawej stronie dziecka:)

Ćwiczenia „ taki sam” to przygotowanie do nauki czytania, robimy je oczywiście równolegle z innymi elementami Metody Krakowskiej i zgodnie z etapem rozwojowym dziecka.

Miłej zabawy!

Autor wpisu:
Aleksandra Lashmann

Aleksandra Lashmann - mama Franka. Z wykształcenia Logopeda-neurologopeda. Prowadzi terapię z dziećmi w swoim gabinecie „Czerwony stoliczek” w Bydgoszczy. Kontakt telefoniczny – 661443899

Odwiedź nas na Facebooku!
WYŚLIJ KOSZYK