- O sklepie
- Sposoby płatności
- Katalog
- Forum Autyzmu - RODZINA (dziecka) z AUTYZMEM
- Regulamin
- Koszt dostawy
- Metoda Krakowska
- Blog Juniora
- ĆWICZENIA PAMIĘCI
- TAKI SAM-WSTĘP DO KATEGORYZACJI
- WCZESNA NAUKA CZYTANIA
- Laleczki w kropeczki i paseczki i nie tylko - doskonała pomoc :-)
- ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA
- ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZĘŚĆ 2
- GRAFOMOTORYKA
- ĆWICZENIA MYŚLENIA CZĘŚĆ 1 - KATEGORYZACJA
- ĆWICZENIA MYŚLENIA CZĘŚĆ 2 - WYKLUCZANIE ZE ZBIORU
- ĆWICZENIA MYŚLENIA CZĘŚĆ 3 - ANALOGIE
- ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE
- "Lustereczko POWIEDZ..."
- O rany, pokój sypialniany :-)
- DODAJ DO ULUBIONYCH cz. 1
- DODAJ DO ULUBIONYCH cz. 2
- DODAJ DO ULUBIONYCH cz. 3
- Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy... :-) o warzywach i owocach po Krakowsku :-)
- Nauka czytania - SAMOGŁOSKI
- Dlaczego Metoda Krakowska?
- Od stymulacji słuchu do autentycznych więzi rodzinnych
- SAMOGŁOSKOWY ZAWRÓT GŁOWY
- Kontakt
- Szkolenia i Konferencje
Ćwiczenia myślenia część 2 - wykluczanie ze zbioru.
To drugi obok kategoryzacji i analogii z trzech muszkieterów ćwiczeń myślenia. :)
W przypadku tych ćwiczeń dziecko dokonuje analizy poprzez dostrzeżenie różnicy i wykrycie relacji między elementami zbioru. Jest to zadanie trudniejsze, lewopółkulowe. Wprowadzamy je trochę później, po opanowaniu ćwiczeń kategoryzacji z danego etapu i ćwiczymy „na zakładkę” tzn. jeżeli dziecko ćwiczy kategoryzację w drugim etapie, to rozpoczynamy wykluczanie ze zbioru z pierwszego etapu.
Przykłady ćwiczeń wykluczania ze zbioru :
Materiał atematyczny, łatwiejszy.
Przedmioty
Sylaby. Mogą to być także słowa, zdania, zagadki - w zależności od umiejętności dziecka.
"Zamiana ról". Praca z misiem o bardzo małym rozumku.
Wykluczanie na materiale tematycznym daje dużo możliwości interpretacji.
Najważniejszym celem tych ćwiczeń jest akceptacja każdego wyboru dziecka, jeśli potrafi go uzasadnić. Należy pokazywać też inne rozwiązania, żeby uniknąć schematycznego myślenia.
W tym zadaniu na moje pytanie „ dlaczego?” Franek odpowiedział : „To jest niedoble”.
Tutaj uznał, że nie pasuje lód. Na pytanie „dlaczego?” spodziewałam się odpowiedzi, że jest zimny, a usłyszałam „ to do picia, to do picia, to do picia, lód nie do picia”.
W zależności od etapu rozwojowego dziecka, może wykluczać nie pasujące słowa, zdania, obrazki kolorowe symboliczne, czarno białe symboliczne lub czarno białe tematyczne, które nie muszą być wyraźne. W zadaniach tych musi być miejsce na domyślenie się i odpowiedź na pytanie: dlaczego?
Wszystko wokół nas jest skategoryzowane, kategoryzujemy nieustannie, dlatego pomysły na zadania kategoryzacji oraz wykluczania ze zbioru możemy czerpać ze wszystkiego co nas otacza.
Miłej zabawy!
Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem
* Opis teoretyczny według:
- książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 421-423, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński
- notatek ze szkolenia z panią dr hab. prof.UP Martą Korendo - szkolenie CMK "Stymulacja procesów myslenia"
Pomoce do ćwiczeń wykluczania ze zbioru można znaleźć w sklepie Juniora.pl w dziale Logiczne myslenie < Wykluczanie ze zbioru
Zobacz też:
MENU BLOGA NAUKA CZYTANIA - SAMOGŁOSKI SAMOGŁOSKOWY ZAWRÓT GŁOWY TAKI SAM
ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.1 ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.2 GRAFOMOTORYKA
ĆWICZENIA PAMIĘCI KATEGORYZACJA WYKLUCZANIE ZE ZBIORU ANALOGIE
ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE PROGRAMOWANIE JĘZYKA LUSTERECZKO POWIEDZ .... O RANY POKÓJ SYPIALNY!
NA STRAGANIE W DZIEŃ TARGOWY 'ZNAJDŹ I POLICZ KOLORY' HAPE LALECZKI W KROPECZKI I PASECZKI
DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 1 DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 2 DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 3