O rany, pokój sypialniany!

Pomoce dla dzieci
Spis treści
Kochani,
dziś chciałabym opowiedzieć do czego mogą nam się przydać mebelki z sypialni.

Któż z nas nie kocha tego pokoju, gdzie po długim dniu, można udać się na zasłużony odpoczynek 🙂 
Można by powiedzieć, o rany, zwykły pokój sypialniany ,do czego w Metodzie Krakowskiej?
Może tym razem, nie do relaksu, a do ćwiczeń, kolorowych i zachęcających, zapraszam 🙂

Mebelki są piękne, z naturalnego drewna. W skład kompletu wchodzą: łóżko (z pościelą i poduszkami materiałowymi), szafa, komoda, nocna szafka, lampka i łóżeczko dla dziecka. Szafa ma otwierane drzwi, a łóżeczko można przesuwać na drewnianych kółeczkach. Eh, cudo 🙂
Dzieci ten zestaw uwielbiają 🙂

Zestaw może być pomocą do ćwiczeń rzeczowników. To jeden z pierwszych etapów w nabywaniu języka. Etap uczenia globalnego, prawopółkulowego. Konieczny, i też bardzo ciekawy. Nasz zestaw podpisujemy i ćwiczymy, powtarzanie, rozumienie, nazywanie.

Kategoryzacja - ćwiczenie
Kategoryzacja - ćwiczenie

Kategoryzacja

Kategoryzacja – ćwiczenie na początku drogi trudne, z czasem, dużooo łatwiejsze, a nawet lubiane przez nasze pociechy. Trudniejszy poziom kategoryzacji : kategoryzacja tematyczna np. meble/owoce (wspaniała pomoc)

Przyimki
meble / owoce

Przyimki

Przyimki – pokazują relacje występujące między przedmiotami. W połączeniu z rzeczownikiem tworzy wyrażenie przyimkowe (np. na łóżku). Programowanie przyimków jest ważnym elementem terapii. Tak jak w całym budowaniu języka, tak i tu, uczymy dziecko najpierw prymarnych przyimków: na, w, pod. Kiedy dziecko  opanuje podstawowe, wprowadzamy kolejne. Zestaw mebelków plus laleczki  lub pomoc owoce  będzie dobrym połączeniem. Możemy też wykorzystać na kołderkę z naszego zestawu mebelków i
“kombinować” ile nam sił starczy. Kołderka obok łóżka, pod łóżkiem, za łóżkiem, na łóżku. 
Nasze mebelki będą pomocą na medal w nauce przyimków! 🙂

przyimki

Pierwsze zdania

Ćwiczymy budowanie pierwszych zdań : np. DAJ SZAFĘ.

Zabawa tematyczna

Zabawa tematyczna : bardzo ważny element terapii. Zabawa tematyczna uczy relacji społecznych, dialogu, naprzemienności, buduje wyobraźnię, pomaga nazywać emocje. Oczywiście zabawa tematyczna zależy od poziomu zbudowania języka, od opanowania systemu językowego, rozumienia wypowiedzi. Jeśli dziecko nie potrafi naśladować czynności dorosłych podczas zabawy , nie będzie potrafiło wejść w zabawę tematyczną. Wykorzystując nasze piękne mebelki ( trzeba przyznać ze mają nowoczesny design 🙂 plus drewniane laleczki możemy zaproponować dzieciom odgrywanie różnych ról i scenek. Możemy bawić się w rodzinę, która kładzie się spać. Możemy bawić się w sklep meblowy 🙂

Zabawa tematyczna
Zabawa tematyczna

Wykluczenie ze zbioru

Możemy ćwiczyć wykluczenie ze zbioru: czyli nasze “co nie pasuje?”
Gdy  opanowana jest  kategoryzacja z danego etapu, konieczne jest włączenie ćwiczeń, które wymagają dostrzeżenia relacji. Jeśli dziecko potrafi rozdzielać przedmioty według znaczenia (mebelki, owoce),  można  rozpocząć naukę wykluczenia ze zbioru na podstawie znaczenia. Dzieci mówiące prosimy o uzasadnienie dlaczego nie pasuje?

Sekwencje słuchowe

Ważnym elementem terapii są sekwencje słuchowe. Oczywiście możemy ćwiczyć na naszych mebelkach. Ćwiczenia słuchowe uczą rozumienia i zapamiętywania dłuższych poleceń ( daj buty, załóż szalik), pomagają w pisaniu ze słuchu, w czytaniu, w formułowaniu dłuższych wypowiedzi, ćwiczą koncentrację i uwagę słuchową.

Rozpoczynamy od dwóch poleceń, bodźców. W terapii dziecko powinno osiągnąć pułap co najmniej czterech.

Ćwiczymy: połóż szafę / lampkę 
                 połóż łóżko / poduszkę

Ćwiczenia pamięci symultanicznej

Mebelki i inne pomoce np. zestaw warzywa  możemy wykorzystać do ćwiczenia pamięci symultanicznej.  Pamięć symultaniczna to pamięć globalna, całościowa. Informacje w niej przechowywane umożliwiają szybkie rozpoznanie nowych bodźców przez podobieństwo. 

Możemy ćwiczyć wykorzystując naszą szafę czy łóżko 🙂
Układamy przed dzieckiem warzywa (3-5)) w rzędzie poziomym. Zakrywamy białą kartką.
Pokazujemy jedno warzywo ( ze naszego zestawu) przez chwilkę ( ok 3-4 sekundy) i chowamy do szafy. Odsłaniamy warzywa zakryte kartką.

Czekamy na pokazanie  przez dziecko takiego samego warzywa bądź położenie pod  szafa.    

Można do ćwiczeń wykorzystać też łóżko: co schowałam pod łóżkiem?

Ćwiczymy spójnik “I ” 🙂

Jak widać mebelki pomogą nam w pracy na wiele sposobów. Są BARDZO dobrą pomocą, tym bardziej ze możemy też je ” miksować “z innymi pomocami. Możemy wymyślać całą gamę potrzebnych, wartościowych ćwiczeń. To raz. Dwa, dzieci uwielbiają się bawić tym zestawem i  można go wykorzystać do luźnej zabawy lub zabawy tematycznej. Polecam z całego serca.

Karolina Sulkowska, mama Tosi i Karolka

Pani Karolina Sulkowską jest psychologiem i terapeutą Metody Krakowskiej. Prowadzi terapię z dziećmi w Gabinecie Terapeutycznym PAPLA Karolina Sulkowska

Podziel się ze innymi!

Facebook
WhatsApp
Email
Odwiedź nas na Facebooku!
WYŚLIJ KOSZYK