waluta:  
Strona głównaBlog JunioraGRAFOMOTORYKA
ANALOGIE SYLABOWE
Szybki podgląd
85,85 zł
KOLOROWE POJAZDY (72 SZTUKI LICZMANY)
Szybki podgląd
92,05 zł
MĄDRY ZAMEK - SMART GAMES 3+
Szybki podgląd
119,30 zł
DZIEŃ I NOC - SMART GAMES 2+
Szybki podgląd
119,30 zł
ZWIERZĘTA FARMA (72 SZTUKI) LICZMANY
Szybki podgląd
85,00 zł
KOLOROWA RODZINKA (36 SZTUK) LICZMANY
Szybki podgląd
60,85 zł
ZESTAW UBRANIA
Szybki podgląd
111,24 zł
NEUROBIOLOGICZNE PODSTAWY ROZWOJU POZNAWCZEGO-SŁUCH
Szybki podgląd
52,00 zł
PUZZLE SAMOGŁOSKI FILCOWE
Szybki podgląd
39,02 zł
UKŁADANKI STRZAŁKI I ŁAPKI
Szybki podgląd
73,80 zł
CZASOWNIKI LICZBA POJEDYNCZA
Szybki podgląd
36,00 zł
RZECZOWNIKI ZABAWKI
Szybki podgląd
12,00 zł
KLOCKI SYLABOWE
Szybki podgląd
32,50 zł
NAKARM WIELORYBA
Szybki podgląd
32,62 zł
GRANIE W PRANIE
Szybki podgląd
79,96 zł
UKŁADANKA ZRĘCZNOŚCIOWA KRZESŁA-GOKI
Szybki podgląd
92,67 zł
Piszą o nas
    
Juniora.pl - laureat nagrody

GRAFOMOTORYKA

Ćwiczenia ręki

Grafomotoryka to umiejętność rysowania i pisania.
 Wymaga ona:
- zdolności naśladowania ruchów,
- wykonywania ruchów sekwencyjnych i precyzyjnych (lewa półkula mózgu)
- koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- percepcji wzrokowej,
- sprawności manualnej.

Ogólna sprawność rączek ma wpływ na poziom graficzny prac dziecka, dlatego należy jak najwięcej ćwiczyć: ruchy łokcia, chwytanie, ruchy nadgarstka oraz precyzyjne ruchy palców. Ćwiczenia te można codziennie wykonywać w domu, z mamą lub tatą, angażując dziecko w prace domowe. Na przykład:


N
auka  jedzenia, w tym prawidłowego trzymania łyżki, ubierania się z zapinaniem guzików i wiązaniem butów włącznie, odkręcania butelki, czy mycia rąk, to świetne ćwiczenia ręki, a przy tym nauka samodzielności.


Lateralizacja

Dla rozwoju mowy bardzo istotne jest, by do trzeciego roku życia dziecka została ustalona dominująca ręka, którą dziecko m.in rysuje i pisze. Według prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek "Wybór dominującej ręki ma zasadniczy wpływ na przetwarzanie zadań językowych w strukturach lewej półkuli mózgu. Przedłużająca się oburęczność utrudnia kształtowanie się funkcji poznawczych oraz wpływa negatywnie na procesy uwagi i pamięci" (J.Cieszyńska-Rożek, Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, str. 395, Wydawnictwo  Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński).

Pomoc terapeuty w dokonaniu wyboru ręki dominującej jest jednym z 17 elementów terapii Metody Krakowskiej.

Prawidłowy chwyt

Warto wiedzieć, że na poszczególnych etapach rozwoju dziecko w różny sposób trzyma kredkę.


źródło: https://web.facebook.com/sensorykawilanow

Na rynku sporo jest przyborów ułatwiajacych naukę poprawnego trzymania kredki.

Oto niektóre z nich:

Kredki: kamyki, stożki


Niezwykły ołówek


Nasadki na ołówek




Kredki i ołówki "trójkątne"


Etapy nauki rysowania

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi potrzebują pomocy w nauce rysowania i powinny uczyć się rysowania etapami (opisała je pani Agnieszka Bala w zeszycie ćwiczeń „Grafopercepcja”, Wydawnictwo Arson),  Naukę zaczynamy rysując rączką dziecka:
Etap I  - Rysowanie linii wewnątrz pola ograniczonego kreskami
Etap II  -  Rysowanie linii pionowych i poziomych
Etap III - Rysowanie kółek
Etap IV - Labirynty
Etap V - Samodzielne rysowanie figur
Etap VI - Wzory geometryczne
Podczas takiej nauki dziecko uczy się organizować ruch od lewej strony do prawej oraz  kontrolować, naśladować i planować ruch ręki. Wymaga to bardzo dużej ilości ćwiczeń i powtórzeń.


Zabawki i zabawy usprawniające pracę rączki

Aby urozmaicić i zachęcić dzieci do ćwiczeń grafomotorycznych można zastosować specjalne pomoce i zabawki usprawniające pracę rączki.

Magnetyczny labirynt, szablony, rysowanie kredą na tablicy



Różnego rodzaju  "nawlekanki ", a przy okazji ćwiczymy odwzorowywanie (analiza i synteza wzrokowa)



Klocki, które trzeba spiąć, a przy okazji ćwiczenia kategoryzacji i sekwencje.




Układanki wpinane, a przy okazji ćwiczenie układania elementów od lewej strony do prawej.



Ćwiczenie wymagające zręczności  i koncetracji



Tradycyjne wycinanie, malowanie i klejenie.




A także zabawy: stemplami, plasteliną, ciastoliną, piaskiem kinetycznym, rysowanie kredą na chodniku,  czy patykiem na piasku, zakręcanie i odkręcanie nakrętek, przypinanie klamerek (wieszając z mamą pranie) i wiele innych, wymagających precyzyjnych ruchów ręki.

 

Miłej zabawy!



Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem









Zobacz też:

MENU BLOGA       NAUKA CZYTANIA - SAMOGŁOSKI     SAMOGŁOSKOWY ZAWRÓT GŁOWY       TAKI SAM  


 ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.1            ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.2               GRAFOMOTORYKA     


 ĆWICZENIA PAMIĘCI                     KATEGORYZACJA           WYKLUCZANIE ZE ZBIORU               ANALOGIE


ĆWICZENIA  LEWOPÓŁKULOWE        PROGRAMOWANIE JĘZYKA           LUSTERECZKO POWIEDZ ....      O RANY POKÓJ SYPIALNY!   



 NA STRAGANIE W DZIEŃ TARGOWY        
'ZNAJDŹ I POLICZ KOLORY' HAPE       LALECZKI W KROPECZKI I PASECZKI     
 


 DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 1              DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 2               DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 3        

 
















 

Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.