Informacje
- O sklepie
- Sposoby płatności
- Katalog
- Regulamin
- Koszt dostawy
- Metoda Krakowska®
- Blog Juniora
- ĆWICZENIA PAMIĘCI
- TAKI SAM-WSTĘP DO KATEGORYZACJI
- WCZESNA NAUKA CZYTANIA
- Laleczki w kropeczki i paseczki i nie tylko - doskonała pomoc :-)
- ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA
- ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZĘŚĆ 2
- GRAFOMOTORYKA
- ĆWICZENIA MYŚLENIA CZĘŚĆ 1 - KATEGORYZACJA
- ĆWICZENIA MYŚLENIA CZĘŚĆ 2 - WYKLUCZANIE ZE ZBIORU
- ĆWICZENIA MYŚLENIA CZĘŚĆ 3 - ANALOGIE
- ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE
- "Lustereczko POWIEDZ..."
- O rany, pokój sypialniany :-)
- DODAJ DO ULUBIONYCH cz. 1
- DODAJ DO ULUBIONYCH cz. 2
- DODAJ DO ULUBIONYCH cz. 3
- Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy... :-) o warzywach i owocach po Krakowsku :-)
- Nauka czytania - SAMOGŁOSKI
- Dlaczego Metoda Krakowska?
- Od stymulacji słuchu do autentycznych więzi rodzinnych
- SAMOGŁOSKOWY ZAWRÓT GŁOWY
- Kontakt
- Piszą o nas
- SZKOLENIA
- Terapia Metodą Krakowską®
GRAFOMOTORYKA
Ćwiczenia ręki
Grafomotoryka to umiejętność rysowania i pisania.
Wymaga ona:
- zdolności naśladowania ruchów,
- wykonywania ruchów sekwencyjnych i precyzyjnych (lewa półkula mózgu)
- koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- percepcji wzrokowej,
- sprawności manualnej.
Ogólna sprawność rączek ma wpływ na poziom graficzny prac dziecka, dlatego należy jak najwięcej ćwiczyć: ruchy łokcia, chwytanie, ruchy nadgarstka oraz precyzyjne ruchy palców. Ćwiczenia te można codziennie wykonywać w domu, z mamą lub tatą, angażując dziecko w prace domowe. Na przykład:

Nauka jedzenia, w tym prawidłowego trzymania łyżki, ubierania się z zapinaniem guzików i wiązaniem butów włącznie, odkręcania butelki, czy mycia rąk, to świetne ćwiczenia ręki, a przy tym nauka samodzielności.

Lateralizacja
Dla rozwoju mowy bardzo istotne jest, by do trzeciego roku życia dziecka została ustalona dominująca ręka, którą dziecko m.in rysuje i pisze. Według prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek "Wybór dominującej ręki ma zasadniczy wpływ na przetwarzanie zadań językowych w strukturach lewej półkuli mózgu. Przedłużająca się oburęczność utrudnia kształtowanie się funkcji poznawczych oraz wpływa negatywnie na procesy uwagi i pamięci" (J.Cieszyńska-Rożek, Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, str. 395, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński).
Grafomotoryka to umiejętność rysowania i pisania.
Wymaga ona:
- zdolności naśladowania ruchów,
- wykonywania ruchów sekwencyjnych i precyzyjnych (lewa półkula mózgu)
- koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- percepcji wzrokowej,
- sprawności manualnej.
Ogólna sprawność rączek ma wpływ na poziom graficzny prac dziecka, dlatego należy jak najwięcej ćwiczyć: ruchy łokcia, chwytanie, ruchy nadgarstka oraz precyzyjne ruchy palców. Ćwiczenia te można codziennie wykonywać w domu, z mamą lub tatą, angażując dziecko w prace domowe. Na przykład:

Nauka jedzenia, w tym prawidłowego trzymania łyżki, ubierania się z zapinaniem guzików i wiązaniem butów włącznie, odkręcania butelki, czy mycia rąk, to świetne ćwiczenia ręki, a przy tym nauka samodzielności.

Lateralizacja
Dla rozwoju mowy bardzo istotne jest, by do trzeciego roku życia dziecka została ustalona dominująca ręka, którą dziecko m.in rysuje i pisze. Według prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek "Wybór dominującej ręki ma zasadniczy wpływ na przetwarzanie zadań językowych w strukturach lewej półkuli mózgu. Przedłużająca się oburęczność utrudnia kształtowanie się funkcji poznawczych oraz wpływa negatywnie na procesy uwagi i pamięci" (J.Cieszyńska-Rożek, Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, str. 395, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński).
Pomoc terapeuty w dokonaniu wyboru ręki dominującej jest jednym z 17 elementów terapii Metody Krakowskiej.
Prawidłowy chwyt
Warto wiedzieć, że na poszczególnych etapach rozwoju dziecko w różny sposób trzyma kredkę.

źródło: https://web.facebook.com/sensorykawilanow
Na rynku sporo jest przyborów ułatwiajacych naukę poprawnego trzymania kredki.
Oto niektóre z nich:
Kredki: kamyki, stożki

Niezwykły ołówek

Nasadki na ołówek

Kredki i ołówki "trójkątne"

Etapy nauki rysowania
Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi potrzebują pomocy w nauce rysowania i powinny uczyć się rysowania etapami (opisała je pani Agnieszka Bala w zeszycie ćwiczeń „Grafopercepcja”, Wydawnictwo Arson), Naukę zaczynamy rysując rączką dziecka:
Etap I - Rysowanie linii wewnątrz pola ograniczonego kreskami
Etap II - Rysowanie linii pionowych i poziomych
Etap III - Rysowanie kółek
Etap IV - Labirynty
Etap V - Samodzielne rysowanie figur
Etap VI - Wzory geometryczne
Podczas takiej nauki dziecko uczy się organizować ruch od lewej strony do prawej oraz kontrolować, naśladować i planować ruch ręki. Wymaga to bardzo dużej ilości ćwiczeń i powtórzeń.

Zabawki i zabawy usprawniające pracę rączki

Zabawki i zabawy usprawniające pracę rączki
Aby urozmaicić i zachęcić dzieci do ćwiczeń grafomotorycznych można zastosować specjalne pomoce i zabawki usprawniające pracę rączki.
Magnetyczny labirynt, szablony, rysowanie kredą na tablicy

Różnego rodzaju "nawlekanki ", a przy okazji ćwiczymy odwzorowywanie (analiza i synteza wzrokowa)

Klocki, które trzeba spiąć, a przy okazji ćwiczenia kategoryzacji i sekwencje.

Układanki wpinane, a przy okazji ćwiczenie układania elementów od lewej strony do prawej.

Ćwiczenie wymagające zręczności i koncetracji

Tradycyjne wycinanie, malowanie i klejenie.

A także zabawy: stemplami, plasteliną, ciastoliną, piaskiem kinetycznym, rysowanie kredą na chodniku, czy patykiem na piasku, zakręcanie i odkręcanie nakrętek, przypinanie klamerek (wieszając z mamą pranie) i wiele innych, wymagających precyzyjnych ruchów ręki.
Magnetyczny labirynt, szablony, rysowanie kredą na tablicy

Różnego rodzaju "nawlekanki ", a przy okazji ćwiczymy odwzorowywanie (analiza i synteza wzrokowa)

Klocki, które trzeba spiąć, a przy okazji ćwiczenia kategoryzacji i sekwencje.

Układanki wpinane, a przy okazji ćwiczenie układania elementów od lewej strony do prawej.

Ćwiczenie wymagające zręczności i koncetracji

Tradycyjne wycinanie, malowanie i klejenie.

A także zabawy: stemplami, plasteliną, ciastoliną, piaskiem kinetycznym, rysowanie kredą na chodniku, czy patykiem na piasku, zakręcanie i odkręcanie nakrętek, przypinanie klamerek (wieszając z mamą pranie) i wiele innych, wymagających precyzyjnych ruchów ręki.
Miłej zabawy!
Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem
Zobacz też:
MENU BLOGA NAUKA CZYTANIA - SAMOGŁOSKI SAMOGŁOSKOWY ZAWRÓT GŁOWY TAKI SAM
ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.1 ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.2 GRAFOMOTORYKA
ĆWICZENIA PAMIĘCI KATEGORYZACJA WYKLUCZANIE ZE ZBIORU ANALOGIE
ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE PROGRAMOWANIE JĘZYKA LUSTERECZKO POWIEDZ .... O RANY POKÓJ SYPIALNY!
NA STRAGANIE W DZIEŃ TARGOWY 'ZNAJDŹ I POLICZ KOLORY' HAPE LALECZKI W KROPECZKI I PASECZKI
DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 1 DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 2 DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 3