waluta:  
Katalog Juniora.pl
   pomoce logopedyczne okładka  
 Do pobrania:)
ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej to układanie obrazów z części oraz: uzupełnianie brakujących części obrazu, ćwiczenia "taki sam", wyszukiwanie różnic między obrazkami, odwracanie obrazków, identyfikowanie odwróconych obrazków, układanie wzorów z klocków.
Dobrze opanowana umiejętność analizy i syntezy ułatwia naukę czytania ze zrozumieniem i pisania, a jej ćwiczenia są ćwiczeniami lewopółkulowymi.

Układanie obrazu z części to podstawa ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej.
Pracę rozpoczynamy od obrazków tematycznych kolorowych o wyraźnym konturze po to, by w efekcie dojść do ćwiczeń na materiale atematycznym – literopodobnym. Stopień trudności dostosowujemy do możliwości dziecka. ∗

Oto przykłady najprostszych ćwiczeń na materiale ciętym pionowo i poziomo.
Skserowany obrazek z ulubionej pomocy:) tniemy przy dziecku i prosimy: „Ułóż”.




Sympatyczna układanka. Przy okazji powtarzamy wyrażenia dźwiękonaśladowcze, możemy dołożyć etykiety z nazwami zwierząt (czytanie globalne).



"Symetria" i polecenie: "Dołóż".




Materiał czarno biały. Układanie postaci ludzkiej z dwóch części.



Kolejno, utrudniamy zadania – tniemy obrazek na trzy, cztery i więcej części.



Materiał atematyczny i coraz więcej elementów.




 Pomoce cięte po skosie. Kolorowe.



...i czarno białe (tu sprawdzą się np. pocięte kolorowanki i rysunki, które sami możemy zrobić)




Trochę inne ćwiczenie:




Atematyczne kolorowe, coraz więcej elementów itd. :)



A dlaczego nie puzzle?

Na zdjęciach Franio układa kotka. Obraca klocek, dopasowuje. Wie, że powinien tu pasować, ale analizuje cały obraz, tak aby klocek pasował. W analizie wzrokowej istotne są bowiem relacje między elementami układanki, obrazu.



Z puzzlami jest inaczej, element układanki bardzo łatwo dopasować,  nie trzeba go obracać, bo wycięcia stanowią ogromną podpowiedź. Jest to forma miłego spędzenia czasu z dziećmi, ale niewiele wnosi do rozwoju malucha.




Ku pamięci! Pilnujemy, by maluch pracował dominującą ręką, no i siedzimy po prawej stronie dziecka ;)

Miłej zabawy!


Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem



 ∗Opis teoretyczny na podstawie "Stymulacja i terapia. Przygotowanie do nauki czytania". Agnieszka Fabisiak Majcher, Marta Korendo, Elżbieta Ławczys. Wydawnictwo WiR











Zobacz też:

MENU BLOGA       NAUKA CZYTANIA - SAMOGŁOSKI     SAMOGŁOSKOWY ZAWRÓT GŁOWY       TAKI SAM  


 ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.1            ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.2               GRAFOMOTORYKA     


 ĆWICZENIA PAMIĘCI                     KATEGORYZACJA           WYKLUCZANIE ZE ZBIORU               ANALOGIE


ĆWICZENIA  LEWOPÓŁKULOWE        PROGRAMOWANIE JĘZYKA           LUSTERECZKO POWIEDZ ....      O RANY POKÓJ SYPIALNY!   



 NA STRAGANIE W DZIEŃ TARGOWY        
'ZNAJDŹ I POLICZ KOLORY' HAPE       LALECZKI W KROPECZKI I PASECZKI     
 


 DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 1              DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 2               DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 3        









Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.