O warzywach i owocach po Krakowsku

Pomoce dla dzieci
Spis tre艣ci

Na straganie w dzie艅 targowy takie s艂yszy si臋 rozmowy… o warzywach i owocach po Krakowsku 馃檪

Kochani,
dzi艣  o owocach i warzywach, ale oczywi艣cie po Krakowsku! 馃檪
Wiadomo, wszem i wobec, 偶e wiele naszych cudnych dzieci nie lubi w艂a艣nie owoc贸w i warzyw, ale te akurat, uwielbiaj膮 wszystkie dzieci. Uwaga, nie tylko dzieci, r贸wnie偶 rodzice i terapeuci 馃檪
Zapraszam, b臋dzie kolorowo i terapeutycznie.
Ma艂a uczta …no bardziej dla ducha.

Jak wida膰 urzekaj膮 kolorystyk膮, fajnym wykonaniem z twardego tworzywa,  spe艂niaj膮 swoj膮 ogromn膮 rol臋 w terapii. 

Mo偶emy 膰wiczy膰 : rzeczowniki ( nazwy) , kategoryzacje, sekwencje, matematyk臋, zabaw臋 tematyczn膮, sekwencje s艂uchowe, pami臋膰 sekwencyjn膮, symultaniczn膮, przyimki, wykluczanie ze zbioru, kodowanie.

Wszystko po to aby zbudowa膰 system j臋zykowy w umy艣le dziecka. Ten system j臋zykowy s艂u偶y nie tylko komunikacji, j臋zyk to tak偶e narz臋dzie poznawania 艣wiata. Zaczn臋 od…

Przygotowanie do czytania globalnego

  1 etap to uk艂adnie takiego samego przedmiotu do takiego samego

Przygotowanie do czytania globalnego

 2 etap to uk艂adanie r贸偶nych egzemplarzy (jab艂ko do innego jab艂ka)

3 etap – uk艂adanie obrazka do obrazka (identyczne obrazki),* etap uk艂adanie obrazka do przedmiotu  ( zdj臋cie ), *uk艂adanie podpisu  (wielki druk) do przedmiotu ( zdj臋cie)

Nast臋pnie kategoryzacja – dla bardziej zaawansowanych – kategoryzacja tematyczna np. banany / jab艂ka,  og贸rki / papryka. P贸藕niej mo偶emy r贸wnie偶 膰wiczy膰 kategoryzacj臋 :warzywa / owoce  .         

Kategoryzacja jest porz膮dkowaniem obiekt贸w na podstawie uj臋cia cech wsp贸lnych (podobie艅stwo) i cech r贸偶nicuj膮cych. ( Prof. J. Cieszy艅ska Ro偶ek  ” Metoda Krakowska wobec zaburze艅 rozwoju dzieci, str.421).  Wykrywanie podobie艅stw mi臋dzy elementami jest zadaniem rozwi膮zywanym przede wszystkim w prawej p贸艂kuli, odnalezienie r贸偶nic wymaga ju偶 udzia艂u lewej p贸艂kuli.

Sekwencje – bardzo wa偶ny element terapii. Sekwencje ze sob膮 wsp贸艂istniej膮. Na艣ladowanie, kontynuacja i uzupe艂nianie.
Zdrowego dziecka nie trzeba uczy膰 na艣ladowania. Nabywa je w spos贸b naturalny. W terapii 膰wiczymy na艣ladowanie aby dziecko uczy艂o sie “wy艂apywania”, abstrahowania regu艂y.

Na艣ladowanie – 2 – elementowych sekwencji.  W kolejnych etapach 3, 4,5 elementowych sekwencji.( 5 element贸w to najwi臋cej).

Uzupe艂nianie sekwencji – wprowadzamy kiedy dziecko jest gotowe. Najwy偶sza forma pracy z regu艂膮.

Czytanie i matematyka – 膯wiczenie dzi臋ki , kt贸remu 膰wiczymy czytanie jak i matematyk臋 po Krakowsku.
Tak naprawd臋 uczymy si臋 w trakcie zabawy tematycznej. Oczywi艣cie wykorzystujemy te偶 naprzemienno艣膰, raz ja gotuj臋, raz dziecko – odczytuj膮c przepis 馃檪

Pami臋膰 – sekwencje s艂uchowe – po艂贸偶 jab艂ko i banana / po艂贸偶 papryk臋, kukurydz臋, og贸rka

Wykluczenie ze zbioru – dziecko musi wyabstrahowa膰 regu艂臋. Osobi艣cie bardzo lubi臋 te 膰wiczenia. Uwielbiam patrze膰 jak jak dzieci szukaj膮 rozwi膮zania. Szukaj膮 odpowiedzi ” co nie pasuje”. Jak dziej膮 si臋 te wszystkie ” magiczne rzeczy w ich m贸zgu”鈥ida膰 to w ich pi臋knych oczach.
膯wiczenie dzia艂ania lewej p贸艂kuli m贸zgu s膮 bardzo wa偶ne dla stymulacji funkcji poznawczych dziecka.
Zauwa偶enie r贸偶nic wyst臋puj膮cych mi臋dzy przedmiotami jest podstaw膮 uczenia si臋 czytania, pisania, og贸lnie wiedzy o 艣wiecie.
Aby zauwa偶y膰 odmienno艣膰 jednego elementu trzeba dostrzec wsp贸lne cechy pozosta艂ych przedmiot贸w, tworz膮cych dan膮 kategori臋.
Nazwanie (zwerbalizowanie podobie艅stwa – kategoria og贸lna WARZYWA) opiera si臋 na umiej臋tno艣ci globalnego spostrzegania prawej p贸艂kuli m贸zgu.

Wykorzysta艂am zestaw laleczek: “LALKI MIEJSKA RODZINA-GOKI”

Przyimki – zaczynamy nauk臋 od przestrzennych relacji. P贸藕niej wprowadzamy bardziej abstrakcyjne np. “idziemy na pizz臋”.
W po艂膮czeniu z rzeczownikiem lub zaimkiem rzeczownym stanowi tzw. wyra偶enie przyimkowe.
Do nauki mo偶emy wykorzysta膰 dodatkowo: zestaw sypialnia

Pami臋膰 – mo偶emy 膰wiczy膰 pami臋膰 symultaniczn膮 (prawp贸艂kulow膮) i sekwencyjn膮 (lewop贸艂kulow膮).
Pami臋膰 symultaniczna (globalna)umo偶liwia nam zapami臋tywanie ca艂ych zbior贸w czy pakiet贸w informacji wzrokowych, s艂uchowych i j臋zykowych. Jest zale偶na od przekaz贸w emocjonalnych.

Pami臋膰 sekwencyjna (lewop贸艂kulowa)pozwala nam na zapami臋tywanie serii linearnie pokazywanych przedmiot贸w czy bod藕c贸w.
Poni偶ej 膰wiczenie pami臋ci sekwencyjnej.

膯wiczymy tez rozumienie mowy i sekwencje s艂uchowe np. : daj og贸rka tacie, banana mamie a Tosi marchewk臋. Daj truskawk臋 tacie, mamie banana, a Tosi marchewk臋. Itd. Mo偶emy 膰wiczy膰 to oczywi艣cie naprzemiennie.

Zach臋cam do pracy z kolorowymi, 艣miej膮cymi si臋 owocami i warzywami . Dzieci bardzo lubi膮 pracowa膰 i uczy膰 si臋 z wykorzystaniem tej pomocy.

Przyjemnej Krakowskiej pracy! 馃檪

Karolina Sulkowska, mama Tosi i Karolka

Pani Karolina Sulkowsk膮 jest psychologiem i terapeut膮 Metody Krakowskiej. Prowadzi terapi臋 z dzie膰mi w Gabinecie Terapeutycznym PAPLA Karolina Sulkowska

Podziel si臋 ze innymi!

Facebook
WhatsApp
Email
Odwied藕 nas na Facebooku!
WY艢LIJ KOSZYK