waluta:  
Katalog Juniora.pl
   pomoce logopedyczne okładka  
 Do pobrania:)
Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy... :-) o warzywach i owocach po Krakowsku :-)

Kochani,

dziś  o owocach i warzywach, ale oczywiście po Krakowsku ! :-)
Wiadomo, wszem i wobec,że wiele naszych cudnych dzieci nie lubi właśnie owoców i warzyw, ale te akurat, uwielbiają wszystkie dzieci. Uwaga, nie tylko dzieci, również rodzice i terapeuci :-)
Zapraszam, bedzie kolorowo i terapeutycznie.
Mała uczta ...no bardziej dla ducha.


Jak widać urzekają kolorystyką, fajnym wykonaniem z twardego tworzywa,  spełniąją swoja ogromną rolę w terapii. 

Możemy ćwiczyć : rzeczowniki ( nazwy) , kategoryzacje, sekwencje, matematykę, zabawe tematyczną, sekwencje sluchowe, pamięć sekwencyjną,symultaniczną, przyimki, wykluczanie ze zbioru, kodowanie.

Wszystko po to aby zbudować system językowy w umyśle dziecka. Ten sytem językowy służy nie tylko komunikacji, język to także narzędzie poznawania świata.

Zacznę od PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA GLOBALNEGO.

  1 etap 
to układnie takiego samego przedmiotu do takiego samego 
                                                                                                                                                                                                IMG_1776

 2 etap
to układanie różnych egzemplarzy ( jabłko do innego jabłka)


          IMG_1777   

                3 etap -
układanie obrazka do obrazka ( identyczne obrazki),* etap układanie obrazka do                     przedmiotu  ( zdjęcie ), *układanie podpisu  ( wielki druk) do przedmiotu ( zdjęcie)


           IMG_1808         

   


     IMG_1809

Następnie kategoryzacja - dla bardziej zaawansowanych - kategoryzcja tematyczna np. banany / jablka,  ogórki / papryka. Poźniej możemy również ćwiczyć katagoryzację :warzywa / owoce  .         

Kategoryzacja jest porządkowaniem obiektów na podstawie ujęcia cech wspólnych (podobieństwo) i cech różnicujących. ( Prof. J. Cieszyńska Rożek  " Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, str.421).  Wykrywanie podobieństw między elementami jest zadaniem rozwiązywanym przede wszystkim w prawej półkuli, odnaleznienie różnic wymaga już udziału lewej półkuli.

                       IMG_1778       

                 IMG_1780

               IMG_1782

 Sekwencje - bardzo ważny element terapii.Sekwencje ze sobą współistnieją. Naśladowanie, kontynuacja i uzupełnianie.
Zdrowego dziecka nie trzeba uczyć naśladowania. Nabywa je w sposób naturalny. W terapii ćwiczymy naśladowanie aby dziecko uczyło sie "wyłapywania", abstrahowania reguły.

                      Naśladowanie - 2 - elementowych sekwencji.  W kolejnych etapach 3, 4,5 elementowych sekwencji.( 5 elementów to najwięcej).

                      IMG_1785

                      IMG_1784

Kontynuacja sekwencji -dziecko musi zrozumieć regułę. Ćwiczymy też linearność. Porządek od lewej do prawej.

                      IMG_1786

 Uzupełnianie sekwencji - wprowadzamy kiedy dziecko jest gotowe. Najwyższa forma pracy z regułą.

                      IMG_1788

                      IMG_1790


Czytanie i matematyka - Ćwiczenie dzięki , któremu ćwiczymy czytanie jak i matematykę po Krakowsku.
Tak naprawdę uczymy się w trakcie zabawy tematycznej. Oczywiście wykorzystujemy też naprzemienność, raz ja gotuję, raz dziecko - odczytując przepis :-)


                      IMG_1791

                      IMG_1793

Pamięć - sekwencje słuchowe - położ  jabłko i banana / połóż paprykę, kukurydzę, ogórka

                      IMG_1805
                      IMG_1806

Wykluczenie ze zbioru -
dziecko musi wyabstrahować regułę. Osobiście bardzo lubię te ćwiczenia. Uwielbiam patrzeć jak jak dzieci szukają rozwiązania. Szukają odpowiedzi " co nie pasuje". Jak dzieją sie te wszystkie " magiczne rzeczy w ich mózgu"...widać to w ich pięknych oczach.
Ćwiczenie działania lewej półkuli mózgu są bardzo ważne dla stymulacji funkcji poznawczych dziecka.
Zauważenie różnic występujących między przedmiotami jest podstawą uczenia się czytania, pisania, ogólnie wiedzy o świecie.
Aby zauważyć odmienność jednego elementu trzeba
dostrzec wspólne cechy pozostałych przemiotów,tworzacych daną katagorie.
Nazwanie (zwerbalizowanie podobieństwa - katagoria ogólna WARZYWA) opiera się na umiejętności globalnego spostrzegania prawej półkuli mózgu.

                      IMG_1800

                      IMG_1798
                      IMG_1799 

Wykorzystałam zestaw laleczek : http://juniora.pl/elastyczne-laleczki-miejska-rodzina-p-391.html

Przyimki - zaczynamy naukę od przestrzennych relacji. Później wprowadzamy bardziej abstrakcyjne np
" idziemy na pizzę".
W połączeniu z rzeczownikiem lub zaimkiem rzeczownym stanowi tzw. wyrażenie przyimkowe.
Do nauki moźemy wykorzystać dodatkowo : zestaw sypialnia
http://juniora.pl/advanced_search_result.php?keywords=mebelki

                      IMG_1797 

 Pamieć - możemy ćwiczyć pamięć symultaniczną (prawpółkulową) i sekwencyjną (lewopółkulową).
Pamięć symultaniczna (globalna)umożliwia nam zapamiętywanie całych zbiorów czy pakietów informacji wzrokowych, sluchowych i językowych.Jest zależna od przekazów emocjonalnych.
Pamięć sekwencyjna (lewopółkulowa)pozwala nam na zapamiętywanie serii linearnie pokazywanych przedmiotów czy bodźców.
Poniżej cwiczenie pamięci sekwencyjnej.

                       IMG_1801
                       IMG_1803
                       IMG_1804 

Ćwiczymy tez rozumienie mowy i sekwencje słuchowe np : daj ogórka tacie, banana mamie a Tosi marchewkę. Daj truskawkę tacie,mamie banana, a Tosi marchewkę. Itd. Możemy ćwiczyć to oczywiście naprzemiennie.

                      IMG_1811
                      IMG_1810
                      
Zachęcam do pracy z kolorowymi,śmiejącymi się owocami i warzywami . Dzieci bardzo lubią pracować i uczyć się z wykorzystaniem tej pomocy.
przyjemnej Krakowskiej pracy ! :-)

Karolina Sulkowska, mama Tosi i Karolka
psycholog

Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.