waluta:  
Katalog Juniora.pl
   pomoce logopedyczne okładka  
 Do pobrania:)
ĆWICZENIA MYŚLENIA CZĘŚĆ 3 - ANALOGIE

Ćwiczenia analogii prowadzi się przede wszystkim z dziećmi  z zaburzeniami  rozwojowymi, ponieważ brak tej umiejętności utrudnia im uczenie się języka. Ćwiczenia te uczą reguł.

„Analogia to metoda rozumowania, w której szukamy wspólnych elementów  dla różnych sytuacji , bądź  stosowanie tych samych schematów rozumowania w różnych sytuacjach.” (prof. J. Cieszyńska).

Przykład:
Franio wita się . W różnych sytuacjach, mówi  zawsze„dzień dobry"(wspólny element)” dodając ten sam schemat odmiany rzeczownika:
-„ Dzień dobly babciu
-„ Dzień dobly ciociu Zuziu, dzień dobly Ludziu „( pies cioci Zuzy - Rudzia)
- „Dzień dobly  pani Adu”  (pani Aga  - psycholog).
Stosuje tę samą regułę, analogicznie (jak widać nie zawsze jeszcze dobrze).

Analogie możemy ćwiczyć na materiale tematycznym, atematycznym i językowym dostosowując zadania do umiejętności dziecka:

Dobieranie par


„Ten pasuje do tego, ten do tego, a tu?”

Aby ułatwić zrozumienie reguły można krótko wyjaśnić: „Statek płynie po rzece, pociąg jedzie po torach, a auto…?” Kiedy dziecko ułoży, jeszcze raz nazywamy wszystkie zależności.

Trudność zadania zależy od doświadczenia dziecka związanego z tematem zadania. Franek w tematach motoryzacyjnych odnajduje się bardzo dobrze :).


"Co tu pasuje?"

Na początku uczymy reguły, np.: żółta łezka- biała łezka; żółty trójkąt - biały trójkąt; żółta gwiazdka - co tu pasuje?

Pierwsze zadanie sprawiło  Frankowi trudność. Kolejne karty prezentowałam: „Taki tu, taki tu, co tu pasuje?”
Przy następnych przyswojoną regułę przeniósł bez większego problemu.



Mówiące dzieci powinno zachęcać się do nazwania reguły.




"Co łączy?"

Ćwiczenia analogii nie muszą być tylko ćwiczeniami izolowanymi. Tu ćwiczymy  m.in. analizę i syntezę wzrokową, myślenie przez analogię, umiejętność łączenia dostrzeżonych cech.




Ćwiczenia z sylabami





Nie można oddzielić kategoryzacji, wykluczania ze zbioru oraz analogii od wnioskowania. Ta wzajemna zależność pokazuje jak dziecko myśli.
Cała "trójka" wpływa na rozwój intelektualny dziecka, zatem ćwiczmy operacje myślowe. :)

Kategoryzacje, wykluczanie ze zbioru, analogie - jeden za wszystkich, wszyscy za jednego! ;)


Miłej zabawy!



Aleksandra Lashmann z synkiem Frankiem





*Opis teoretyczny na podstawie:
-
książki prof. Jagody Cieszyńskiej-Rożek, „ Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”, str. 421-423, Wydawnictwo Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński

- notatek ze szkolenia z panią dr hab. prof.UP Martą Korendo - szkolenie CMK "Stymulacja procesów myslenia"





Pomoce do ćwiczeń Analogii można znaleźć w sklepie Juniora.pl w dziale Logiczne myślenie > Analogie








Zobacz też:

MENU BLOGA       NAUKA CZYTANIA - SAMOGŁOSKI     SAMOGŁOSKOWY ZAWRÓT GŁOWY       TAKI SAM  


 ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.1            ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA CZ.2               GRAFOMOTORYKA     


 ĆWICZENIA PAMIĘCI                     KATEGORYZACJA           WYKLUCZANIE ZE ZBIORU               ANALOGIE


ĆWICZENIA  LEWOPÓŁKULOWE        PROGRAMOWANIE JĘZYKA           LUSTERECZKO POWIEDZ ....      O RANY POKÓJ SYPIALNY!   



 NA STRAGANIE W DZIEŃ TARGOWY        
'ZNAJDŹ I POLICZ KOLORY' HAPE       LALECZKI W KROPECZKI I PASECZKI     
 


 DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 1              DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 2               DODAJ DO ULUBIONYCH CZ. 3        

 

 



 

 




Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.